نوشتن بخش تجزیه و تحلیل داده ها در پروپوزال نویسی روانشناسی

در این قسمت به بند تجزیه و تحلیل داده ها در پروپوزال می پردازیم و خواهیم گفت که چگونه این قسمت در پروپوزال نوشته می شود.

تجزیه و تحلیل داده ها:

پس از گردآوری داده های تحقیق، وقت آن است که این اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

البته لازم به توضیح است که ما در مرحله نگارش پروپوزال، صرفا یک توضیح مختصر درباره روش تجزیه و تحلیل اطلاعات می دهیم و اصلی این کار، در زمان انجام پایان نامه صورت می گیرد.

اما لازم است برای پر کردن بخش تجزیه و تحلیل اطلاعات در فرم پروپوزال، این فرایند را به خوبی بشناسیم.

اطلاعاتی که در ادامه می آوریم به همین منظور است.

از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات است که ما می توانیم نهایتاً یک یافته جدید را استخراج کنیم و سپس این داده ها را با فرضیاتی که در ابتدای تحقیق مطرح کردیم سپس آنها را با ابزارها و فرمول های خاصی مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار می دهیم.

برای اینکه پژوهشگر بتواند داده های پژوهش را تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر کند، باید از روش های آماری استفاده نماید.

بنابراین برای انتخاب روش آماری مناسب، جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، لازم است توجه داشته باشید که:

اولا شناخت کافی از داده های تحقیق خود داشته باشید، یا به عبارت دیگر ویژگیهای داده های خود را بدانید.

ثانیاً، از روش های آماری که در پژوهش های علوم انسانی مورد استفاده قرار می گیرند اطلاع کافی داشته باشید.

این روش ها، اجمالا دو نوع هستند؛ یکی آمار توصیفی و دیگری آمار استنباطی.

آمار توصیفی شرایط موجود را توصیف میکند. بدین ترتیب که محقق از طریق به دست آوردن فراوانی، اندازه های گرایش به مرکز، شاخص های پراکندگی، رسم نمودار و غیره، متغیرهای مورد مطالعه را توصیف می کند.

در حالی که، محقق با استفاده از روش های آمار استنباطی، عملکرد یا ارتباط بین دو یا چند متغیر و یا رابطه علت و معلولی آنها را مورد بررسی قرار می دهد و یا پیش بینی می کند.

به عبارت دیگر، محقق به کمک آمار استنباطی، نه فقط به آنچه هست پی می برد، بلکه درمی یابد که در صورت تغییر یک متغیر، در متغیر دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد.

همچنین بر اساس داده های جمع آوری شده درباره یک گروه کوچک، استنتاج ها و تعمیم هایی درباره گروه های مشابه و یا بزرگتر به عمل می آورد.

بنابراین در بخش تحلیل داده ها، ما اطلاعات و داده هایی که از طریق روش های تحقیق خود گردآوری کردیم را باید به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

تنها از این طریق است که ما میتوانیم فرضیه های اولیه خود را که در آغاز تحقیق مطرح کردیم و در پروپوزال آوردیم، رد یا اثبات کنیم.

در عین حال تجزیه و تحلیل داده هایی که در اختیار داریم به ما کمک می کند تا به پرسش اصلی تحقیق خود پاسخ دهیم.

به همین دلیل است که مسئله تجزیه و تحلیل داده ها، یکی از مهمترین بخش هایی است که ما در تحقیق خود با آن سروکار پیدا می کنیم.

دانلود نمونه پروپوزال روش تحقیق روانشناسی برای آموزش نحوه نوشتن بخش تجزیه و تحلیل داده ها