عنوان پروپوزال و پایان نامه: اثر بخشی آموزش غنی ‌سازی ازدواج بر تعهد و تاب‌آوری زنان متأهل

مفهوم تاب آوری روانی در روانشناسی

فرد در مراحل خاصی از زندگی انسان به نتیجه ای می رسد که به کمک آن خود را با فشارها، دشواری ها و موانع زیادی که از روزهای گذشته انباشته شده مواجه می بیند، جایی که فرد کمتر قادر به تحمل دردسرهای دیگری است که باید به مفهوم انعطاف پذیری روانی برود تا نوعی خوش بینی و انعطاف پذیری اجتماعی برای مقابله با آنچه جدید و خسته است ایجاد کند.

مفهوم تاب آوری روانی در روانشناسی

مفهوم تاب آوری روانی در روانشناسی به مجموعه ای از منابع فردی برای مثال خوش بینی و مهارت های مقابله هارمونیک اشاره دارد، منابع در سطح محیط زیست به عنوان مثال حمایت اجتماعی و ادغام اجتماعی مرتبط با سازگاری، و یا توانایی بازگشت و یا بهبود به سرعت پس از حوادث منفی یا استرس زا، اگر چه فعال کردن تاب آوری ثابت کرده است دشوار با توجه به ماهیت چند بعدی ساخت و ساز، تاب آوری روانی به تازگی به عنوان یک فرایند است که ممکن است بر اساس زمینه متفاوت است و یا مفهوم در طول یک عمر تکاملی.
در زمینه پیری، تاب آوری روانی به عنوان توانایی بازیابی و توانایی حفظ عملکرد در پی سختی تعریف شده است، چرا که این پاسخ ها با مفهوم آسیب پذیری که به طور گسترده ای به عنوان کاهش توانایی مقابله با استرس تعریف می شود، در تضاد است، هر چند کار زودهنگام بر روی تاب آوری عمدتاً بر رویدادهای متنوع در اوایل کودکی متمرکز شده است، بدنه رو به رشد ادبیات بر تاب آوری در جمعیت های مسن تر متمرکز شده است.

زمينه و هدف مفهوم تاب آوری روان شناختی در روان شناسی

تاب آوری روانی را می توان به عنوان عوامل حفاظتی تعریف کرد که پاسخ فرد به برخی خطرات زیست محیطی را اصلاح، بهبود یا تغییر می دهند که منجر به نتیجه برگشت ناپذیری می شود، اگرچه برخی نویسندگان استدلال می کنند که تاب آوری باید به عنوان یک فرایند پویا نگاه شود تا یک صفت ثابت.
تاب آوری روانی مورد مطالعه قرار گرفته است تا بفهمد چرا برخی افراد در موقعیت های استرس زا یا استرس زا با آن سازگار می شوند یا حتی رشد می کنند چرا که تاب آوری روانی می تواند ناشی از رویدادهای نامطلوب زندگی مانند از دست دادن والدین باشد و اثرات منفی بر بهزستی ایجاد کند، با این حال مفهوم نوظهوری که تاب آوری روانی از طریق ناملایمات توسعه می یابد، مفهومی است که از طریق زمینه عملکرد فیلتر شده است.
در این زمینه، افراد با فشارهای مختلفی روبرو هستند و مهمتر از همه در برخی موارد هر ورزشی که افراد فعالانه خود را در این موقعیت های استرس زا قرار می دهند و مجبور به توسعه این کیفیت می شوند، جایی که تاب آوری روانی را می توان از طریق تجربه های منفی ورزشی مانند شکست توسعه داد، که پس از آن توانایی گزاف گویی از تجربه های منفی مانند استرس را افزایش می دهد، و ساختمان در روند استرس در تمام مدت نه تنها ارزیابی اولیه استرس بلکه انتخاب استراتژی های مقابله ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

شواهدی از مفهوم تاب آوری روانی در روانشناسی

شواهد همگرا نشان می دهد که تاب آوری روانی ممکن است با پیامدهای روانی و فیزیولوژیکی بهتری در بزرگسالان مسن تر در معرض استرس همراه باشد، در واقع تعدادی از یافته های مقطعی نشان داده اند که اقدامات مرکب تاب آوری و اقدامات عوامل تاب آوری فردی به عنوان مثال هوشیاری، کنترل درک شده و خوش بینی، با سازگاری بهتر با استرس روزانه و مزمن همراه است.
به عنوان مثال، در نمونه ای از بزرگسالان مسن تر که با اچ آی وی زندگی می کنند، عوامل تاب آوری روانی به عبارتی برخورد با خودکارآمدی، امید یا خوش بینی، مقابله فعال، و حمایت اجتماعی رابطه بین استرس، جسمی و عاطفی را نشان داده اند، با این حال بیشتر تحقیقات در مورد استرس، تاب آوری روانی، و به خوبی ترانسور است و به همین دلیل مطالعات طولی برای کشف این رابطه در طول یک عمر مورد نیاز است.

عوامل تاب آوری روان شناختی در روان شناسی

عوامل مرتبط با تاب آوری روانی نیز در رابطه بین استرس و بهزستی در بزرگسالان مسن تر دخیل هستند، به عنوان مثال در سال های اخیر خوش بینی، که از دیرباز تصور می شد حفاظت در برابر استرس را در بزرگسالان جوان تر مصادره می کند، در گروه هایی از افراد مسن تر مورد بررسی قرار گرفته است، با مطالعات متعددی نشان می دهد که خوش بینی به بهزستی افراد در معرض استرس کمک می کند.
در یک مطالعه از بزرگسالان مسن تر مبتلا به دیابت، سطوح پایین تر خوش بینی خود گزارش شده با پاسخ قلبی عروقی پایین تر در پاسخ به حالت استرس آزمایشگاهی همراه بود، در حالی که افراد با سطوح بالاتر خوش بینی پاسخ قلبی عروقی مشابهی به بزرگسالان سالم داشتند و مهم تر از آن، سطوح بالاتر خوش بینی نیز با افزایش سلامت روانی و جسمی گزارش شده در افراد سالم و کسانی که شرایط بهداشتی مزمن دارند همراه بود.
عوامل دیگری نیز با تاب آوری در افراد مرتبط شده اند، به ویژه سالمندان در مروری بر تاب آوری روانی در سالمندان در نمونه های فرهنگی و بین المللی، منابع روانی مانند اعتماد به نفس، حس معنا، تاب آوری روانی، حمایت اجتماعی و تنظیم عاطفی مانند احساسات مثبت در مورد پیری و خودکنترلی به عنوان اجزای مشترک تاب آوری ظهور کرده اند که همگی ترکیبی از عوامل فردی و محیطی را پیشنهاد می کنند که ممکن است به به خوبی جمعیت های بزرگسال مسن تر کمک کنند.
عوامل تاب آوری روانی اضافی همچنین ممکن است تفاوت در به زیستی بین افراد مبتلا به شرایط بهداشتی مزمن و یا خدمت به عنوان مراقب برای بستگان بیمار مزمن را توضیح دهد، چرا که به طور خاص استراتژی های مقابله تطبیقی به عنوان مانند کار فعال حل مسئله به نظر می رسد با نتایج بهتری در مقایسه با مقابله با اجتناب فرار همراه است به عنوان مانند امیدوار است که مشکلات در میان افراد در معرض استرس ناپدید خواهد شد.
به عنوان مثال، در مراقبان افراد مبتلا به آلزایمر، مقابله با اجتناب با علائم افسردگی بیشتری همراه بود و در عوض استراتژی های مقابله ای متمرکز بر مشکل یا رویکرد با پیامدهای بهتری از جمله افزایش سطح تاب آوری روانی و کاهش علائم خلقی در مراقبان فردی همراه بود.
اگرچه مطالعات کمتری در تحقیقات روانی تجربی به رابطه زمانی بین عوامل تاب آوری روانی و قرار گرفتن در معرض استرس نگاه کرده اند، اما تعدادی از یافته های اولیه حاکی از آن است که عوامل تاب آوری روانی، به عنوان مثال تسلط، استراتژی های مقابله مثبت، و برنامه ریزی پیش رو، ممکن است احتمال شرایط بهداشتی مرتبط با استرس را کاهش دهند و نتایج این مطالعات حمایتی از تحقیقات مداوم در مورد مداخلات برای افزایش تاب آوری در بزرگسالان فراهم می کند.


مشخصات این پروپوزال و پایان نامه:
عنوان پروپوزال: اثر بخشی آموزش غنی ‌سازی ازدواج بر تعهد و تاب‌آوری زنان متأهل
موارد قابل استفاده از این پروپوزال و پروژه: آموزش پروپوزال نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد: مقدمه – بیان مسئله – اهمیت و ضرورت – پیشینه – اهداف جزئی و کلی – فرضیه ها - تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – روش - جامعه، نمونه و روش نمونه گیری – ملاک ورود و خروج – ابزار - روش اجرا - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات - منابع فارسی و انگلیسی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه پروپوزال و پایان نامه : 23+133 صفحه
کد فایل : 94


هدیه ویژه : این پروپوزال همراه با فایل کامل پروژه می باشد. پس از خرید پروپوزال فایل کامل پایان نامه همین موضوع به عنوان هدیه در اختیار شما قرار می گیرد.


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی