خویشاوندی 1 نظریه مدرنیزاسیون 3 نظریه ویلیام گود در مورد مدرنیزاسیون وازدواج فامیلی 4 ازدواج فامیلی در تاریخ باستان و قبل از انبیای الهی 5 ازدواج فامیلی در ادیان مختلف 7 ازدواج فامیلی در دین مسیح 8 ازدواج فامیلی در دین اسلام 8 عوامل موثر برافزایش یا کاهش ازدواج فامیلی در ایران 9 عامل عرف 9 عامل جغرافیایی 10 وضع اقتصادی 12 شغل 12 تحصیلات 13 آگاهی زوجین از نحوه پیشگیری و عوارض ازدواج فامیلی 14 کاهش اعتماد اجتماعی و افزایش طلاق در جامعه 15 مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف 16 مطالعات در ایران 19 منابع : 21 منابع لاتین: 25
نظریات مهم درباره خویشاوندی از قرن 19 با مکتب تطور آغاز شد. در نظر پیروان این مکتب خویشاوندی یک سیستم است، یعنی مجموعه ای از عوامل مرتبط و هماهنگ با یکدیگر. هر سیستم مرحله ای را به وجود می آورد و توالی این مراحل است که سیر تحولی را سبب می شود. برای نخستین بار شاید"مورگان" باشد که در کتاب معروفش "نظام همخونی وازدواج در خانواده بشری"(1871) بحث علمی را درباره خویشاوندی مطرح کرد و سپس طی چهل سال کسانی مانند "بو آس ""لوی "و " کروبر "مونوگرافیهایی درباره قبایل مختلف جمع کردند(بهنام،1352: 35). همچنین راد کلیف براون که از معتقدان مکتب فونکسیونالیسم بود، از نخستین کسانی است که مفهوم ساخت را در این زمینه به کار برده است.
در نظر او عوامل ساختی عبارتند ازافراد و روابط آنهاکه به طور تجربی قابل مشاهده است و اگر جوامع دوام پیدا می کند به خاطر استمرار ساخت آنهاست، درست مانند ارگانیزم انسانی سلولها دگرگون می شوند ولی ساختها به جای می مانند. خویشاوندی نیز مشمول این تعریف است، زیرا مجموعه ای است از اعمالی که توسط افراد خویشاوند انجام می گیرد و مجموعه ای ارگانیک به وجود می آورد. "لوی برول"بیان می کند که در جوامع ابتدایی خویشاوندی نتیجه یک پیوند مرموز و جادویی است نه یک پیوند فیزیولوژیک. مشارکتی است با یک گروه و قبول تمام ارزشهای مذهبی، اخلاقی و..آن گروه و بنابراین خویشاوندی یک مفهوم اجتماعی است(بهنام ،1352: 36).
در نیمه اول قرن بیستم دانشمندان دیگری نیز مانند "مارگریت مید "و" روت بندیکت "خویشاوندی را با دید روان شناسی و روانکاوی مورد مطالعه قرار دادند و به وظیفه انتقال فرهنگی آن توجه کردند.(همان) لوی اشتروس از مشهورترین محققان در زمینه خانواده و خویشاوندی است. از مهم ترین دستاوردهای لوی اشتروس در جامعه شناسی خانواده، تتبع ژرف او در زمینه منع زنای با محارم است، وی برای این منع اهمیتی بسیار قائل است. منع زنای با محارم محور اندیشه های لوی اشتروس در باب خانواده و خویشاوندی است و از دیدگاه او این پدیده ابعاد گوناگونی دارد. به اعتقاد او فرهنگ است که با تمهید قوانین منع زنای با محارم، بسیاری از انسانها را از برقراری روابط زوجیت با یکدیگر منع می کند و بسیاری دیگر را به برقراری چنین روابطی مجاز می دارد، سپس با استقرار روابط مشروع زوجیت، کار طبیعت آغاز می شود و انتقال ویژگیهای ارثی زوجین به فرزندانشان صورت می پذیرد(ساروخانی، 1370: 155).
از نظر لوی اشتروس منع زنای با محارم، موجبات پیدایی و سپس بسط مبادله را در حیات انسانی فراهم می سازد به نظر اومنع زنای با محارم در عین حال که منع ونهی را می رساند، خود یک اثبات یا پدیده مثبت است، زیرا موجبات بسط شبکه خویشاوندی و با آن گسترش وفاق اجتماعی را فراهم می سازد. پس، از این دیدگاه منع زنای با محارم پدیده ای دارای بهکارکرد است(ساروخانی،1370: 156).ساخت خویشاوندی در قشربندی جوامع نقش مهمی ایفا می کند. امروزه با وجود گرایش جوامع به زندگی صنعتی، اهمیت اصل و نسب و وجود شبکه های خویشاوندی، حقایقی هستند که همواره ارزش و اعتبار خود را حفظ کرده اند.
موارد استفاده : منبع آموزشی و پژوهشی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه تحقیق جدید: دارد
نظریه های دانشمندان: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 26 صفحه
کد فایل 50 ma
دانلود فایل اصلی و کامل بلافاصله بعد از پرداخت ...