عنوان پروپوزال و پروژه : اثر بخشي زوج درماني شناختي- رفتاري گروهي بر پربارسازي روابط زناشويي


درمان شناختی رفتاری


درمان شناختی رفتاری (CBT) یک نوع رایج از بحث درمانی (روان درمانی) است. شما با یک مشاور بهداشت روانی (روان درمانگر) به شیوه ای ساخت یافته کار می کنید و در تعداد محدودی از جلسات شرکت می کنید. روش CBT به شما کمک می کند تا تفکر نادرست یا منفی را تشخیص دهید تا شما می توانید موقعیت های دشوار را واضح تر مشاهده کنید و به شیوه ای موثرتر به آنها پاسخ دهید.

درمان شناختی رفتاری می تواند یک ابزار بسیار مفید - چه به تنهایی و چه در ترکیب با درمان های دیگر - در درمان اختلالات سلامت روانی، مانند افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا یک اختلال خوردن باشد. با این حال، هر کسی که تحت رفتاردرمانی شناختی (CBT) قرار می گیرد، وضعیت سلامت روانی ندارد. روش CBT می تواند یک ابزار موثر برای کمک به هر کسی یاد بگیرند که چگونه برای مدیریت بهتر شرایط زندگی استرس زا است.

چرا این کار انجام می شود؟

CBT برای درمان طیف گسترده ای از مشکلات استفاده می شود. این نوع ترجیحی روان درمانی است زیرا به سرعت به شما کمک می کند تا چالش های خاص را شناسایی و سازگار کنید. به طور کلی درمان در مقایسه با سایر انواع درمان نیاز به جلسات کمی دارد و به صورت ساخت یافته ارائه می شود.

CBT یک ابزار مفید در درمان چالش های عاطفی است. به عنوان مثال، ممکن است به شما کمک کند:

مدیریت علائم بیماری روانی
پیشگیری از عود علائم بیماری روانی
درمان بیماری روانی زمانی که داروها گزینه خوبی نیستند
یادگیری تکنیک برای مقابله با موقعیت های استرس زا زندگی
شناسایی روش های کنترل احساسات
حل مشکلات در روابط و یادگیری سبک های ارتباطی بهتر
برخورد با غم و اندوه یا از دست دادن
غلبه بر ضربه عاطفی مربوط به سوء استفاده یا خشونت
مقابله با بیماری پزشکی
کنترل علائم حاد فیزیکی
اختلالات سلامت روانی که ممکن است با درمان شناختی-رفتاری بهبود یابند عبارتند از:

افسردگی
اختلالات اضطرابی
ترس
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
اختلالات خواب
اختلال خوردن
اختلال وسواسی -اجباری (OCD)
اختلالات سوء مصرف مواد
اختلالات دوقطبی
اسکیزوفرنی
اختلالات جنسی
در برخی موارد CBT نتایج موثرتری را در هنگام ترکیب با درمان های دیگر مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای دیگر به دست می آورد.

خطر درمان شناختی رفتاری

به طور کلی درمان شناختی رفتاری خطر کمی را به همراه دارد. اما ممکن است در زمان هایی از نظر عاطفی احساس ناراحتی کنید. این به این دلیل است که درمان شناختی رفتاری ممکن است شما را به کشف احساسات دردناک، احساسات، و تجارب. ممکن است در طول یک جلسه دشوار گریه کنید، ناراحت یا احساس عصبانیت کنید. شما همچنین ممکن است احساس تهی جسمی.

برخی از انواع CBT، مانند درمان قرار گرفتن در معرض، ممکن است شما را ملزم به مواجه با موقعیت های شما ترجیح می دهند برای جلوگیری از - مانند هواپیما اگر شما می ترسید به پرواز. این امر می تواند منجر به استرس یا اضطراب موقت شود.

با این حال کار با یک درمانگر ماهر هر گونه خطراتی را کاهش خواهد داد. مهارت های مقابله ای که یاد می گیرید می تواند به شما در کنترل و تسخیر احساسات و ترس های منفی کمک کند.

چگونگی آماده سازی

شما ممکن است به خود تصمیم بگیرید که می خواهید درمان شناختی رفتاری را امتحان کنید. یا ممکن است پزشک یا شخص دیگری این درمان را به شما پیشنهاد کند. در اینجا نحوه شروع:

بسیاری از کارفرمایان خدمات مشاوره ای یا ارجاعات را از طریق برنامه های کمک به کارکنان (EAPs) ارائه می دهند. یا شما می توانید یک درمانگر را به خودتان پیدا کنید - برای مثال، از طریق یک انجمن روانی محلی یا ایالتی یا با جستجو در اینترنت.
هزینه ها را پیدا کنید. اگر بیمه درمانی داشتید، بفهمید چه پوششی برای روان درمانی ارائه می دهد. برخی از طرح های بیمه درمانی تنها تعداد مشخصی از جلسات درمانی در سال را پوشش می دهند. همچنین با درمانگر خود در مورد هزینه ها و گزینه های پرداخت صحبت کنید.
نگرانی های خود را بررسی کنید. قبل از اولین قرار ملاقات به مشکلاتی که می خواهید حل کنید فکر کنید. در حالی که شما همچنین می توانید این را با درمانگر سازماندهی, داشتن برخی از فکر قبلی ممکن است یک نقطه شروع خوب ارائه.

مدارک امتحانی

روان درمانگر یک اصطلاح عمومی است، نه عنوان شغلی یا اشاره ای به آموزش، آموزش، یا صدور مجوز. نمونه هایی از روان درمانگران شامل روانپزشکان، روانشناسان، مشاوران حرفه ای گواهی شده، مددکاران اجتماعی گواهی شده، مشاوران گواهی شده ازدواج و روابط خانوادگی، پرستاران روانی، یا دیگر متخصصان گواهی شده بهداشت روانی است.

قبل از اینکه یک درمانگر را ببینید، باید موارد زیر را بررسی کنید:

پیشینه و تحصیلات. روان درمانگران آموزش دیده بسته به سطح تحصیلات و نقش شان ممکن است تعدادی عنوان شغلی مختلف داشته باشند. بیشتر آن ها دارای مدارک کارشناسی ارشد یا دکتری و همچنین آموزش های ویژه در مشاوره روانی هستند. متخصصان بهداشت روانی (روانپزشکان) می توانند علاوه بر ارائه روان درمانی، داروها را نیز تجویز کنند.
صدور گواهینامه و صدور مجوز. اطمینان حاصل کنید که درمانگر شما را انتخاب کنید برآورده اعتبار بخشی دولت و مجوز مورد نیاز برای تخصص آنها در حال کار در.
حوزه تخصص . بپرسید آیا درمانگر شما تخصص و تجربه درمان علائم شما یا منبع نگرانی شما مانند اختلالات خوردن یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را دارد یا نه.
نکته کلیدی این است که برای پیدا کردن یک درمانگر ماهر است که با نوع و شدت درمان مورد نیاز شما مطابقت دارد.

چيزي که ميتوني انتظار داشته باشي

درمان شناختی رفتاری می تواند به صورت انفرادی توسط فرد، بر روی گروه هایی از اعضای خانواده، یا بر روی افرادی که مشکلات مشابهی دارند انجام شود. منابع آنلاین در دسترس هستند که ممکن است مشارکت در CBT ممکن است، به خصوص اگر شما در منطقه ای با منابع بهداشت روانی محلی کمی زندگی می کنند.

درمان شناختی-رفتاری (CBT) اغلب شامل موارد زیر است:

دانستن وضعیت سلامت روانی شما
تکنیک های یادگیری و آموزش مانند آرامش، مقابله، انعطاف پذیری، مدیریت استرس، و قاطعیت

اولین جلسات درمانی شناختی رفتاری

در اولین جلسه شما، درمانگر شما معمولاً اطلاعات مربوط به شما را جمع آوری می کند و از شما می پرسد که باید روی چه نگرانی هایی کار کند. درمانگر شما به احتمال زیاد از شما در مورد سلامت جسمی و عاطفی فعلی و گذشته خود بپرسید تا وضعیت شما را بهتر درک کنید. درمانگر شما ممکن است در مورد اینکه آیا شما می توانید از درمان دیگری نیز بهره مند شوند، مانند داروها بحث کنید.

اولین جلسه شما نیز فرصتی برای دیدار با درمانگر شماست تا ببینید آیا آنها با شما همراه خواهند شد یا نه. لطفا مطمئن شوید که شما درک می کنید:

رویکرد
نوع درمان که برای شما مناسب است
اهداف درمان
مدت زمان هر جلسه
تعداد جلسات درمانی مورد نیاز
ممکن است چند جلسه طول بکشد تا درمانگر شما وضعیت و نگرانی های شما را به طور کامل درک کند و بهترین مسیر عمل را برای شما تعیین کند. اگر با اولین درمانگر که ملاقات می کنید احساس راحتی نمی کنید، درمانگر دیگری را امتحان کنید. موافقت خوب با درمانگر شما می تواند به شما کمک کند تا از درمان شناختی رفتاری بهره مند شوند.

در طول درمان شناختی رفتاری

درمانگر شما را تشویق خواهد کرد که در مورد افکار، احساسات و آنچه شما را نگران می کند صحبت کنید. نگران نباشید اگر در صحبت کردن آشکارا در مورد احساساتتان مشکل داشتید. درمانگر شما می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس و راحتی بیشتری به دست آورید.

CBT به طور کلی بر روی مشکلات خاص، با استفاده از یک رویکرد هدف گرا تمرکز می کند. همانطور که شما را از طریق روند درمان بروید، درمانگر شما ممکن است از شما بخواهید به انجام مشق شب - فعالیت ها، خواندن و یا تمرینات بر اساس آنچه شما در طول جلسات درمان به طور منظم یاد بگیرند - و شما را تشویق به اعمال آنچه شما در زندگی روزمره خود را یاد بگیرند.
روش درمان شما بستگی به موقعیت و ترجیحات خاص شما دارد. درمانگر شما ممکن است CBT را با درمان دیگری ترکیب کند - به عنوان مثال، درمان ارتباطی بین افرادی، که بر روابط شما با افراد دیگر تمرکز دارد.

مراحل درمان شناختی رفتاری

CBT معمولاً شامل این مراحل است:
موقعیت ها یا شرایط ناراحت کننده ای را در زندگی تان شناسایی کنید. این موارد ممکن است شامل مسائلی مانند یک وضعیت پزشکی، طلاق، اندوه، خشم، یا علائم یک اختلال سلامت روانی باشد. شما و درمانگرتان ممکن است مدتی را صرف شناسایی مشکلات و اهدافی کنید که می خواهید روی آن تمرکز کنید.
از افکار، احساسات و باورهای خود در مورد این مسائل آگاه باشید. هنگامی که شما شناسایی مسائل برای کار بر روی, درمانگر شما را تشویق به به اشتراک گذاشتن افکار خود را بر روی آنها. این ممکن است شامل مشاهده آنچه شما به خودتان در مورد یک تجربه (خود صحبت کردن)، تفسیر خود را از معنای وضعیت، و اعتقادات خود را در مورد خودتان، افراد دیگر، و حوادث بگویید. درمانگر شما ممکن است پیشنهاد کند که افکارتان را در دفترچه ای بنویسید.
تفکر منفی یا نادرست را شناسایی کنید. برای کمک به شناسایی الگوهای فکر و رفتار که ممکن است به مشکل شما کمک کند، درمانگر شما ممکن است از شما بخواهد که در موقعیت های مختلف به پاسخ های جسمی، عاطفی و رفتاری خود توجه کنید.
اصلاح تفکر منفی یا نادرست. درمانگر به احتمال زیاد شما را تشویق خواهد کرد که از خود بپرسید که آیا دیدگاه شما نسبت به وضعیت بر اساس واقعیت است یا درک نادرستی از آنچه اتفاق می افتد. این مرحله می تواند کمی دشوار باشد. شما ممکن است راه های تثبیت شده ای برای فکر کردن به زندگی و خودتان داشته باشید. با تمرین، الگوهای تفکر و رفتار به عادات مفیدی تبدیل خواهند شد و نیاز به تلاش چندانی ن خواهند داشت.

مدت زمان درمان شناختی رفتاری

CBT به طور کلی کوتاه مدت است، بین پنج تا بیست جلسه به طول انجامد. شما و درمانگرتان می توانید در مورد اینکه چند جلسه برایتان مناسب است بحث کنید. عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
نوع اختلال یا وضعیت
علائم شما چقدر شدید است
چه مدت علائم آغاز شده و یا شما تا به حال این وضعیت
چقدر سريع پيشرفت ميکني؟
چقدر احساس استرس می کنید
چقدر حمایت از اعضای خانواده و افراد دیگر دریافت می کنید

حریم خصوصی

محرمانه بودن در مکالمات با درمانگر شما دنبال می شود، به جز در شرایط بسیار خاص. با این حال، درمانگر ممکن است تعهد محرمانه بودن را نقض کند اگر تهدید فوری برای ایمنی وجود داشته باشد یا زمانی که قانون ایالتی یا فدرال ایجاب می کند که دلایل نگرانی به مقامات گزارش شود. این شرایط عبارتند از:
تهدید به آسیب رساندن به خودتان یا خودکشی در حال حاضر یا به زودی (قریب الوقوع)
تهدید به آسیب قریب الوقوع یا از دست دادن جان فرد دیگری
سوء استفاده از یک کودک یا بزرگسال آسیب پذیر، مانند کسی که بیش از ۱۸ سال در بیمارستان بستری شده یا به دلیل ناتوانی آسیب پذیر شده است
ناتوانی در مراقبت از خود با خیال راحت


نتیجه گیری


درمان شناختی رفتاری ممکن است وضعیت شما را درمان کند یا موقعیت های ناراحت کننده ای را که تجربه کرده ام پاک کند. اما می تواند به شما این انرژی را بدهد که به شیوه ای سالم با این موقعیت ها سازگار باشید و نسبت به خود و زندگی تان احساس بهتری داشته باشید.
درمان شناختی رفتاری (CBT) برای همه موثر نیست. اما شما می توانید گام هایی برای بدست آوردن بیشتر از درمان خود را و کمک به آن کار می کنند.
درمان را از طریق مشارکت دریافت کنید. درمان زمانی موثرترین است که شما فعالانه در فرایند تصمیم گیری نقش داشته باشید. مطمئن باشید که با درمانگر در مورد مسائل اساسی و چگونگی پرداختن به آنها موافق باشید. شما همچنین می توانید با آنها همکاری کنید تا اهدافی را تعیین کنید و سطح پیشرفتی را که در طول زمان در حال انجام است ارزیابی کنید.
صادق و صادق باشید. موفقیت درمان به تمایل شما برای به اشتراک گذاشتن افکار، احساسات و تجربیات شما و همچنین اینکه چقدر پذیرای بینش ها و راه های جدید انجام کارها هستید بستگی دارد. اگر نمی خواهید در مورد برخی چیزها به دلیل احساسات دردناک، خجالت یا ترس از واکنش درمانگر صحبت کنید، لطفا ً درمانگر را از رزرو هایتان آگاه کنید.
به برنامه درمانی خود بچسبید. اگر شما احساس افسردگی و یا فاقد انگیزه, این ممکن است منجر به جلسات درمان صرف نظر. این امر می تواند بر پیشرفت شما تأثیر منفی بگذارد. در تمام جلسات شرکت کنید و مسائلی را که می خواهید در مورد آن بحث کنید مطرح کنید.
انتظار نتایج فوری را نداشته باشید. درمان مسائل عاطفی می تواند دردناک باشد و اغلب نیاز به کار سخت دارد. جای تعجب نیست که شما احساس می کنید وضعیت در طول بخش اول درمان بدتر زمانی که شما شروع به مواجه شدن با درگیری های گذشته و حال. شما احتمالا نیاز به چند جلسه قبل از اینکه شما شروع به توجه به بهبود.
شما می توانید کارهای بین جلسات انجام دهید. اگر درمانگر شما از شما می خواهد که در خارج از جلسات درمانی منظم، فعالیت های دیگری را بخوانید، مجله یا انجام دهید، از دستورالعمل های آنها پیروی کنید. انجام وظایف خانوار ذکر شده به شما کمک خواهد کرد تا آنچه را که در جلسات درمانی آموخته بودید اعمال کنید.
اگر درمان مفید نیست، آن را با درمانگر خود بحث کنید. اگر احساس نمی کنید پس از چند جلسه از درمان شناختی رفتاری بهره مند می کنید، با درمانگر خود در مورد آن بحث کنید. شما ممکن است تصمیم به همکاری با درمانگر برای ایجاد برخی از تغییرات و یا سعی کنید یک رویکرد متفاوت است.


مشخصات این پروپوزال و پایان نامه:
عنوان پروپوزال: اثر بخشي زوج درماني شناختي- رفتاري گروهي بر پربارسازي روابط زناشويي
موارد قابل استفاده از این پروپوزال و پروژه: آموزش پروپوزال نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد: مقدمه – بیان مسئله – اهمیت و ضرورت – پیشینه – اهداف جزئی و کلی – فرضیه ها - تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – روش - جامعه، نمونه و روش نمونه گیری – ملاک ورود و خروج – ابزار - روش اجرا - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات - منابع فارسی و انگلیسی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه پروپوزال و پایان نامه : 18+78 صفحه
کد فایل : 98


هدیه ویژه : این پروپوزال همراه با فایل کامل پروژه می باشد. پس از خرید پروپوزال فایل کامل پایان نامه همین موضوع به عنوان هدیه در اختیار شما قرار می گیرد.