مدل ماتریکسی درمان اعتیاد چیست؟
مدل ماتریکس یک رویکرد درمانی است که در طول یک دوره ساختار یافته 16 هفته ای اجرا می شود. این برنامه اغلب برای افرادی که به مواد محرک (عمدتاً کوکائین و مت آمفتامین) معتاد هستند، استفاده می شود، این برنامه ساختار بسیار بالایی دارد و عمدتاً از جلسات گروه درمانی تشکیل شده است.

کاربران در مورد فرآیندهای اعتیاد و بهبودی، نحوه جلوگیری از عود، و نحوه معاشرت در یک محیط عاری از مواد مخدر یاد می گیرند. به عنوان بخشی از رویکرد ماتریکس، خانواده ها تشویق می شوند تا فعالانه در بهبودی عزیزشان مشارکت کنند. آزمایش هفتگی دارو یکی دیگر از اجزای مهم برنامه‌هایی است که از مدل ماتریکس استفاده می‌کند و برای ارزیابی پیشرفت بهبودی و تشویق به انطباق برنامه انجام می‌شود.

آشنایی با مدل ماتریس
افراد در گروه درمانی مفهوم مدل ماتریسیمدل ماتریکس یک مدل درمان فشرده 16 هفته ای برای اعتیاد به مواد مخدر است. 1 این بود به کوکائین درمان توسعه و مت آمفتامین کاربران، 1 اما می توان آن در درمان هر نوع اختلال مصرف مواد اجرا شده و حتی برای تنظیمات بستری مسکونی اقتباس شده است. 2

در اکثر برنامه های MM، شرکت کنندگان برای درمان به مرکز توانبخشی می آیند و هر روز به خانه باز می گردند.

این مدل در طول اپیدمی کوکائین در کالیفرنیای جنوبی در دهه 1980 توسعه یافت. در آن زمان، هیچ درمان سرپایی به طور خاص برای درمان اعتیاد به مواد محرک وجود نداشت. 1 تلاش‌های بازپروری مواد مخدر اغلب متوجه مصرف‌کنندگان هروئین یا الکل می‌شد. بسیاری از برنامه ها حول یک اقامت 28 روزه در بستری طراحی شده بودند و به شدت بر مدل 12 مرحله ای متکی بودند . 2 تصور می شد که یک رویکرد هدفمندتر به نفع این گروه جدید از کاربران است که شروع به حضور در مراکز درمانی کرده بودند. با گذشت زمان، مدل ماتریس بر اساس تجربیات بالینی و یافته های تحقیقاتی شکل گرفت. 1

اگرچه مدل ماتریکس می‌تواند بخشی جدایی ناپذیر از هر برنامه درمان اعتیاد باشد ، اما در اصل برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات مصرف محرک ایجاد شده است. 3  بر خلاف الکلی ها، افرادی که به کوکائین و سایر محرک ها معتاد هستند، سابقه مصرف کوتاه تری دارند، دوره های پرهیز و پس از آن عود را تجربه می کنند و اعتیاد خود را انکار نمی کنند. 2 آنها میل شدید دارند و جلوگیری از عود مسئله کلیدی در درمان است. 4

مدل ماتریکس از تعدادی از درمان‌های مبتنی بر شواهد برای سوء مصرف مواد استفاده می‌کند، مانند درمان شناختی رفتاری، مدیریت احتمالی، و درمان تسهیل‌کننده 12 مرحله‌ای. آنها در کارآزمایی های بالینی بزرگ در مقایسه با انواع دیگر درمان ها مورد مطالعه قرار گرفته اند و مشخص شده است که علائم را در دراز مدت کاهش می دهند. 5

مطالعات پژوهشی
چندین مطالعه اثربخشی مدل ماتریس را با توجه به پیامدهای مختلف درمان بررسی کرده‌اند. 6

یک مطالعه آزمایشی در سال 1985 نشان داد که کاربرانی که برنامه مدل ماتریکس را از یک برنامه بیمارستانی 28 روزه یا یک گروه 12 مرحله‌ای انتخاب کردند، 8 ماه پس از درمان، میزان مصرف کوکائین کمتری را در مقایسه با افرادی که در آن انواع دیگر شرکت کردند، نشان دادند. رفتار.
مطالعه دیگری روی مصرف کنندگان متامفتامین که با استفاده از مدل ماتریکس تحت درمان قرار گرفتند، نشان داد که این گروه 2 تا 5 سال پس از درمان، مصرف متامفتامین و سایر مواد را به طور قابل توجهی کاهش داده اند. بسیاری از این افراد نیز به صورت پردرآمد مشغول به کار شده بودند و از زندان بیرون ماندند.
یک برنامه مدل جایگزین 48 جلسه ای ماتریکس برای مردان همجنس گرا و دوجنس گرا که از متامفتامین ها سوء استفاده می کردند نشان داد افرادی که شرکت کردند کمتر در رفتارهای جنسی پرخطر شرکت می کردند (به دلیل کاهش مصرف مواد مخدر) که عامل مهمی در جلوگیری از گسترش HIV است.
ویژگی های درمان
مدل ماتریکس بسیاری از مؤلفه‌های مختلف درمان اعتیاد، از جمله پیشگیری از عود، خانواده درمانی، گروه درمانی، آموزش اعتیاد و گروه‌های حمایت از همتایان را گرد هم می‌آورد. 3

اجزای اصلی مدل عبارتند از: 1،6

جلسات درمانی فردی: این جلسات بر برنامه ریزی درمان و بررسی برای تعیین پیشرفت فرد در برنامه متمرکز است. آنها همچنین ممکن است شامل اعضای خانواده یا افراد مهم باشند.
گروه‌های بهبودی اولیه: کاربرانی که در ماه‌های اول هوشیاری به سر می‌برند، گرد هم می‌آیند تا ابزارهای مقابله با هوس‌ها و مدیریت زمان خود را بیاموزند. آنها یک برنامه روزانه ایجاد می کنند و پیشرفت خود را با حمایت سایر اعضای گروه نظارت می کنند.
گروه های پیشگیری از عود: کاربران استراتژی هایی را برای هوشیار ماندن یاد می گیرند و به اشتراک می گذارند. این گروه ها بسیار سازماندهی شده هستند و شامل 32 موضوع مختلف در مورد پیشگیری از عود، مانند تغییر رفتارها، تغییر الگوهای تفکر و درگیر شدن در گروه های 12 مرحله ای هستند.
گروه های آموزشی خانواده: این گروه ها در طول 12 هفته برگزار می شوند و به اعضای خانواده در مورد بیولوژی اعتیاد، اثرات سلامتی مواد مخدر، شرطی شدن اعتیاد و تأثیرات اعتیاد بر خانواده آموزش می دهند.
گروه های حمایت اجتماعی: این گروه ها در ماه آخر درمان ایجاد می شوند. تمرکز کاربران بر یافتن فعالیت‌های بدون مواد مخدر و دوستانی است که استفاده نمی‌کنند.
جلسات دوازده مرحله ای: بخشی از رویکرد مدل ماتریس، معرفی شرکت کنندگان با 12 مرحله و تشویق آنها به شرکت در جلسات است. برخی از برنامه ها جلساتی در محل دارند.
علاوه بر این، این مدل چندین روش درمانی را شامل می شود، مانند:

درمان شناختی رفتاری: همچنین به عنوان CBT شناخته می شود، این درمان به کاربران کمک می کند تا بفهمند افکارشان چگونه بر رفتارهایشان تأثیر می گذارد. آنها یاد می گیرند که چگونه افکار منفی را که می توانند منجر به رفتارهای خود تخریبی شوند، با افکار مثبتی که رفتارهای سالم تر را ترویج می کنند، جایگزین کنند. 7
مصاحبه انگیزشی: این تکنیک مشاوره برای کمک به افراد دارای مشکلات سوء مصرف مواد برای غلبه بر مقاومت خود در برابر ترک مواد مخدر و شرکت در درمان استفاده می شود. رابطه درمانگر/مشتری یک مشارکت است که در آن درمانگر با فرد در حال بهبودی کار می کند تا انگیزه او را برای پاک شدن و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود شناسایی کند. 8
مدیریت اقتضایی: این استراتژی درمانی به رفتارهای بدون دارو، مانند شرکت در جلسات درمانی، پاداش می دهد و از پاداش یا عواقب رفتارهای مصرف دارو (مثلاً شکست در آزمایش دارو یا عدم مصرف داروهای تجویز شده) خودداری می کند. 9
برنامه های مدل ماتریس نیز به صورت تصادفی به صورت هفتگی آزمایش های دارویی را انجام می دهند. آزمایش مواد مخدر برای پاسخگو نگه داشتن کاربران و پاداش دادن به هوشیاری استفاده می شود. برای تنبیه کاربران استفاده نمی شود. یک آزمایش دارویی مثبت ممکن است نشان دهنده نیاز به افزایش ساختار در برنامه باشد. 2

عکس مراکز ترک اعتیاد آمریکا
امکاناتی که در درمان اعتیاد تخصص دارند
مشاهده تمامی امکانات
بیمارستان درمانی لاگونا
آلیسو ویجو ، کالیفرنیا
مرکز درمانی آکسفورد
اتا ، ام اس
مرکز درمان گلخانه ای
گرند پریری ، تگزاس
مرکز درمانی امید کویر
لاس وگاس ، NV
مرکز درمانی خانه Sunrise
لافایت ، نیوجرسی
مرکز درمانی اول ریکاوری
هالیوود ، فلوریدا
مرکز درمانی ریور اوکس
ریورویو ، فلوریدا
AdCare ماساچوست
ورچستر ، MA
AdCare رود آیلند
کینگستون شمالی ، ری
هسته  اصول MM
مدل ماتریس از 8 مفهوم اصلی یا اصول راهنما استفاده می کند. اینها عبارتند از: 1

درمانگران مدل ماتریکس یک رابطه مثبت و دلگرم کننده با بیماران خود اتخاذ می کنند.

یک رابطه مثبت و مشارکتی بین درمانگر و کاربر در حال بهبودی ایجاد کنید. درمانگر به جای رویارویی با فرد با همدلی و احترام رفتار می کند. آنها با هم اهداف تعیین می کنند و به عنوان یک تیم کار می کنند.
ساختار ایجاد کنید و انتظارات را تعیین کنید. این برنامه آنچه را که از او انتظار می رود، مانند حضور در گروه های هفتگی، برای افراد مشخص می کند. این ساختار سازگاری را فراهم می کند و به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه برنامه ریزی کنند.
به مشتری در مورد ماهیت اعتیاد آموزش دهید. کاربر در حال بهبودی می‌آموزد که مصرف مواد مخدر چگونه بر مغزش تأثیر گذاشته است و انتظار دارد چه تغییراتی را در بخش‌های کلیدی (تفکر، خلق و خو و روابط) در طول برنامه مشاهده کند، همانطور که شروع به بهبودی می‌کند.
از مفاهیم شناختی رفتاری استفاده کنید. این برنامه به فرد مهارت هایی را می آموزد که می توانند برای اجتناب از استفاده از محرک ها در آینده از آنها استفاده کنند، مانند شناسایی محرک ها. فرد بیرون می رود و این مهارت ها را در طول برنامه تمرین می کند و به گروه خود گزارش می دهد.
تقویت تغییر رفتار شرکت کنندگان جوایزی دریافت می کنند که رفتارهای پرهیزکارانه را ترویج می کند. به عنوان مثال، در برخی از برنامه‌ها، شرکت‌کنندگانی که آزمایش ادرار بدون دارو ارائه می‌کنند، می‌توانند در یک مهمانی پیتزا در پایان هفته شرکت کنند.
به اعضای خانواده در مورد بهبودی آموزش دهید. خانواده در مورد روند اعتیاد و بهبودی و همچنین راه های کمک به عزیز خود در طول درمان (مثلاً با شرکت در جلسات برنامه ریزی شده) آشنا می شوند.
کاربر را با گروه های خودیاری معرفی کنید و مشارکت را تشویق کنید. مدل 12 مرحله ای به عنوان راهی برای دریافت حمایت مداوم در محیطی عاری از مواد مخدر به افراد در این برنامه ارائه می شود.
مصرف دارو را از طریق آزمایش ادرار کنترل کنید. برنامه‌های مدل ماتریکس از آزمایش دارو برای نظارت بر بیماران و ارائه بازخورد استفاده می‌کنند، مانند پاداش زمانی که آزمایش منفی ارائه می‌کنند یا در مورد آزمایش مثبت بحث می‌کنند.
درمانگران مدل ماتریکس یک رابطه مثبت و دلگرم کننده با بیماران خود اتخاذ می کنند. آنها سعی می کنند عزت نفس و کرامت بیمار را پرورش دهند . 3 رویکرد کلی آنها غیر قضاوتی، بیمار محور است و طوری طراحی شده است که با سرعت خود بیمار حرکت کند و در جایی که بیمار در روند بهبودی است، ملاقات می کند. 2

اهداف درمانی
اهداف یا پیامدهای مورد نظر برای بیمارانی که برنامه مدل ماتریس را پشت سر می گذارند به شرح زیر است:

در مورد اعتیاد آموزش ببینید: کشف کنید که چگونه مغز تحت تأثیر مصرف مواد مخدر قرار می گیرد و چگونه مصرف مواد مخدر بر زندگی مصرف کننده و خانواده او تأثیر می گذارد.
در مورد روند بهبودی بیاموزید: درک کنید که مغز فرد در حال بهبودی چگونه بهبود می یابد و مراحلی را که می توانند انتظار داشته باشند در صورت پرهیز از خود طی کنند.
هوس ها و محرک ها را درک کنید: بیاموزید که چگونه منجر به عود می شود و چگونه آنها را مدیریت کنید قبل از اینکه از کنترل خارج شوند.
با گروه های پشتیبانی درگیر شوید: در جلسات 12 مرحله ای شرکت کنید و ارزش این گروه ها را در بهبودی بیاموزید.
یک شبکه حمایت هوشیار بسازید: به اهمیت درگیر شدن با همسالان بدون مواد مخدر پی ببرید و نحوه ملاقات و ارتباط با این افراد را بیابید.
پاکیزه بمانید: از عود مجدد جلوگیری کنید و در صورت لغزش، دلایل پشت آن را درک کنید و با بینش جدید در بهبودی پیش بروید.
انتظار چه چیزی
یک برنامه مدل ماتریس معمولی 16 هفته طول می کشد. در طول این مدت، بیمار مستقیماً با یک درمانگر کار می کند که مراقبت از بیمار را هماهنگ می کند. 6

درمان عمدتاً به صورت گروهی، با 3 تا 10 جلسه انفرادی در طول مدت برنامه است. بیماران در 2 گروه پیشگیری از عود و 1 گروه خانواده/آموزش در هفته شرکت می کنند. در طول 4 هفته اول، آنها همچنین در 2 گروه مهارت های بازیابی اولیه در هفته شرکت می کنند. پس از 12 هفته حضور در برنامه، به جای گروه آموزش خانواده در گروه حمایت اجتماعی شرکت می کنند. 1

یک برنامه زمانی نمونه ممکن است چیزی شبیه به این باشد: 1

دوشنبه

هفته های 1-4: گروه مهارت های بهبودی اولیه
هفته 1-16: گروه پیشگیری از عود
چهار شنبه

هفته 1-12: گروه آموزش خانواده
هفته 13-16: گروه حمایت اجتماعی (ادامه در هفته 16 گذشته)
جمعه

هفته های 1-4: گروه مهارت های بهبودی اولیه
هفته 1-16: گروه پیشگیری از عود
این برنامه همچنین شامل آزمایش ادرار تصادفی یک بار در هفته است.

اگر با اعتیاد به مواد محرک زندگی می کنید و به یک برنامه توانبخشی که مدل ماتریکس را ارائه می دهد علاقه مند هستید، همین امروز تماس بگیرید. لازم نیست یک روز بیشتر عذاب بکشی


مشخصات این پروپوزال:
عنوان پروپوزال: «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه»
موارد قابل استفاده از این پروپوزال: آموزش پروپوزال نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد: مقدمه – بیان مسئله – اهمیت و ضرورت – پیشینه – اهداف جزئی و کلی – فرضیه ها - تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – روش - جامعه، نمونه و روش نمونه گیری – ملاک ورود و خروج – ابزار - روش اجرا - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات - منابع فارسی و انگلیسی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه : 27 صفحه پروپوزال / 133 صفحه پایان نامه

هدیه ویژه : این پروپوزال به همراه فایل کامل پایان نامه می باشد. بعد از پرداخت فایل پروپوزال و پایان نامه را دریافت می کنید.


کد فایل : 76