علم مصرف مواد مخدر و اعتیاد: مبانی
اعتیاد به مواد مخدر چیست؟
اعتیاد به عنوان یک اختلال مزمن و عود کننده تعریف می شود که با جستجوی اجباری مواد مخدر، استفاده مداوم علیرغم پیامدهای مضر و تغییرات طولانی مدت در مغز مشخص می شود.

این هم یک اختلال پیچیده مغزی و هم یک بیماری روانی در نظر گرفته می شود. اعتیاد شدیدترین شکل طیف کاملی از اختلالات مصرف مواد است و یک بیماری پزشکی است که در اثر سوء استفاده مکرر از یک ماده یا مواد ایجاد می شود.

چرا مصرف مواد و اعتیاد را مطالعه کنیم؟
استفاده و اعتیاد به الکل، نیکوتین و مواد غیرقانونی بیش از 740 میلیارد دلار در سال برای کشور هزینه دارد که مربوط به مراقبت های بهداشتی، جرم و جنایت و کاهش بهره وری است. 1.2 در سال 2016، مصرف بیش از حد مواد مخدر باعث مرگ بیش از 63000 نفر در آمریکا شد، در حالی که 88000 نفر بر اثر مصرف بیش از حد الکل جان خود را از دست دادند. 3.4 تنباکو با 480000 مرگ در سال مرتبط است. (از این پس، مگر اینکه طور دیگری مشخص شود، دارو به همه این مواد اطلاق می شود.)

اختلالات مصرف مواد چگونه دسته بندی می شوند؟
NIDA  از واژه اعتیاد برای توصیف مواد مخدر اجباری با وجود پیامدهای منفی استفاده می کند. با این حال، اعتیاد یک تشخیص خاص در ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) نیست - کتابچه راهنمای تشخیصی برای پزشکان که حاوی توصیفات و علائم همه اختلالات روانی طبقه‌بندی شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) است. .

در سال 2013، APA DSM  را به‌روزرسانی کرد و دسته‌های سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد را  با یک دسته جایگزین کرد : اختلال مصرف مواد، با سه طبقه‌بندی خفیف، متوسط و شدید. علائم مرتبط با اختلال مصرف مواد در چهار گروه عمده قرار می گیرند: اختلال در کنترل، آسیب اجتماعی، مصرف پرخطر و معیارهای دارویی (یعنی تحمل و ترک).

DSM  جدید یک الگوی مشکل ساز استفاده از یک ماده مسموم کننده را توصیف می کند که منجر به اختلال یا ناراحتی قابل توجه بالینی با 10 یا 11 معیار تشخیصی (بسته به ماده) در یک دوره 12 ماهه می شود. افرادی که دارای دو یا سه معیار هستند، دارای یک اختلال خفیف، چهار یا پنج مورد به عنوان "متوسط" و شش یا بیشتر علائم، "شدید" در نظر گرفته می شوند. معیارهای تشخیصی به شرح زیر است:

این ماده اغلب در مقادیر بیشتر یا در مدت زمان طولانی تر از آنچه در نظر گرفته شده بود مصرف می شود.
تمایل مداوم یا تلاش ناموفق برای کاهش یا کنترل مصرف این ماده وجود دارد.
زمان زیادی صرف فعالیت هایی می شود که برای به دست آوردن ماده، استفاده از آن یا بهبودی از اثرات آن ضروری است.
ولع یا میل شدید یا میل شدید به مصرف این ماده رخ می دهد.
استفاده مکرر از این ماده منجر به ناتوانی در انجام وظایف اصلی در محل کار، مدرسه یا خانه می شود.
استفاده از این ماده با وجود داشتن مشکلات اجتماعی یا بین فردی مداوم یا مکرر ناشی از اثرات استفاده از آن یا تشدید آن ادامه دارد.
فعالیت های اجتماعی، شغلی یا تفریحی مهم به دلیل استفاده از این ماده کنار گذاشته شده یا کاهش می یابد.
استفاده از این ماده در شرایطی که از نظر فیزیکی خطرناک است تکرار می شود.
استفاده از این ماده با وجود آگاهی از داشتن یک مشکل جسمی یا روانی مداوم یا مکرر که احتمالاً توسط این ماده ایجاد شده یا تشدید شده است، ادامه می یابد.
تحمل، همانطور که توسط یکی از موارد زیر تعریف می شود:
نیاز به مقادیر قابل توجهی از ماده برای رسیدن به مسمومیت یا اثر مطلوب
اثر کاهش قابل توجهی با استفاده مداوم از همان مقدار ماده.
انصراف، که با یکی از موارد زیر آشکار می شود:
سندرم ترک مشخصه برای آن ماده (همانطور که در DSM-5 برای هر ماده مشخص شده است).
استفاده از یک ماده (یا یک ماده نزدیک به هم) برای تسکین یا اجتناب از علائم ترک.
لطفاً توجه داشته باشید: برخی از نظرسنجی‌های ملی مصرف مواد ممکن است برای منعکس کردن معیارهای جدید DSM-5 اختلالات مصرف مواد اصلاح نشده باشند و بنابراین همچنان سوء مصرف و وابستگی به مواد را جداگانه گزارش می‌کنند.

چگونه NIDA از اصطلاحات مصرف مواد مخدر، سوء استفاده و اعتیاد استفاده می کند؟
استفاده از مواد مخدر به هر دامنه استفاده از مواد مخدر غیرقانونی اشاره دارد: مصرف هروئین، مصرف کوکائین، مصرف تنباکو. سوء استفاده از مواد مخدر  برای تشخیص استفاده نادرست یا ناسالم از استفاده از یک داروی تجویز شده یا الکل در حد اعتدال استفاده می شود. اینها شامل استفاده مکرر از مواد مخدر برای ایجاد لذت، کاهش استرس، و/یا تغییر یا اجتناب از واقعیت است. همچنین شامل استفاده از داروهای تجویزی به روش هایی غیر از تجویز یا استفاده از نسخه شخص دیگری می شود. اعتیادبه اختلالات مصرف مواد در انتهای طیف شدید اشاره دارد و با ناتوانی فرد در کنترل انگیزه مصرف مواد حتی زمانی که پیامدهای منفی دارد مشخص می شود. این تغییرات رفتاری همچنین با تغییراتی در عملکرد مغز به ویژه در مراکز بازداری و پاداش طبیعی مغز همراه است. استفاده NIDA از اصطلاح اعتیاد تقریباً با تعریف DSM از اختلال مصرف مواد مطابقت دارد. DSM از اصطلاح اعتیاد استفاده نمی کند .

چرا NIDA از عبارت " سوء استفاده "  به جای " اعتیاد " استفاده می کند ؟
NIDA  از اصطلاح سوء استفاده استفاده می کند، زیرا تقریباً معادل عبارت اعتیاد است. سوء مصرف مواد یک اصطلاح تشخیصی است که متخصصان به طور فزاینده ای از آن اجتناب می کنند زیرا ممکن است شرم آور باشد و به انگی می افزاید که اغلب افراد را از درخواست کمک باز می دارد. سوء استفاده از مواد نشان دهنده استفاده ای است که می تواند به کاربر یا دوستان یا خانواده وی آسیب برساند.

تفاوت بین وابستگی فیزیکی، تحمل و اعتیاد چیست؟
وابستگی فیزیکی می تواند با استفاده منظم (روزانه یا تقریباً روزانه) هر ماده ای، قانونی یا غیرقانونی، حتی زمانی که طبق تجویز مصرف شود، رخ دهد. این به این دلیل است که بدن به طور طبیعی با قرار گرفتن در معرض منظم یک ماده (مثلاً کافئین یا یک داروی تجویزی) سازگار می شود. هنگامی که آن ماده برداشته می شود، (حتی اگر در ابتدا توسط پزشک تجویز شده باشد) علائم ممکن است ظاهر شوند در حالی که بدن مجدداً خود را با از دست دادن ماده سازگار می کند. وابستگی فیزیکی می تواند منجر به ولع مصرف دارو برای تسکین علائم ترک شود. تحمل نیاز به مصرف دوزهای بالاتر از یک دارو برای رسیدن به همان اثر است. اغلب با وابستگی همراه است و تشخیص این دو می تواند دشوار باشد. اعتیاد یک اختلال مزمن است که با جست و جوی مواد مخدر و مصرف آن، علیرغم پیامدهای منفی، اجباری است.

چگونه مواد مخدر در مغز برای ایجاد لذت عمل می کنند؟
تقریباً تمام داروهای اعتیاد آور به طور مستقیم یا غیرمستقیم سیستم پاداش مغز را با پر کردن دوپامین در مدار هدف قرار می دهند. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی موجود در مناطقی از مغز است که حرکت، احساسات، شناخت، انگیزه و تقویت رفتارهای پاداش دهنده را تنظیم می کند. وقتی این سیستم در سطوح عادی فعال می شود، به رفتارهای طبیعی ما پاداش می دهد. با این حال، تحریک بیش از حد سیستم با مواد مخدر، اثراتی را ایجاد می کند که رفتار مصرف مواد را به شدت تقویت می کند و به فرد یاد می دهد آن را تکرار کند.

آیا مصرف یا سوء استفاده از مواد مخدر یک رفتار ارادی است؟
تصمیم اولیه برای مصرف داروها عموماً داوطلبانه است. با این حال، با استفاده مداوم، توانایی فرد برای اعمال کنترل خود می تواند به طور جدی مختل شود. مطالعات تصویربرداری از مغز افراد معتاد به مواد، تغییرات فیزیکی را در مناطقی از مغز که برای قضاوت، تصمیم‌گیری، یادگیری، حافظه و کنترل رفتار حیاتی هستند، نشان می‌دهد. دانشمندان معتقدند که این تغییرات نحوه عملکرد مغز را تغییر می دهد و ممکن است به توضیح رفتارهای اجباری و مخرب فردی که معتاد می شود کمک کند.

آیا می توان اعتیاد را با موفقیت درمان کرد؟
آره. اعتیاد یک اختلال قابل درمان و مزمن است که می توان آن را با موفقیت مدیریت کرد. تحقیقات نشان می دهد که ترکیب رفتار درمانی با داروها، در صورت وجود، بهترین راه برای تضمین موفقیت برای اکثر بیماران است. ترکیبی از داروها و مداخلات رفتاری برای درمان اختلال مصرف مواد به عنوان درمان با کمک دارو شناخته می شود. رویکردهای درمانی باید برای رسیدگی به الگوهای مصرف مواد مخدر هر بیمار و مشکلات پزشکی، روانپزشکی، محیطی و اجتماعی مربوط به دارو تنظیم شود.

این نمودار نشان می دهد که میزان عود اختلالات مصرف مواد بین 40 تا 60 درصد، نرخ عود فشار خون بالا بین 50 تا 70 درصد و نرخ عود آسم 50 تا 70 درصد است.میزان عود بیماران مبتلا به اختلالات مصرف مواد با افرادی که از فشار خون بالا و آسم رنج می برند مقایسه می شود. عود در این بیماری ها رایج و مشابه است (همانطور که پایبندی به دارو است). بنابراین، اعتیاد به مواد مخدر باید مانند هر بیماری مزمن دیگری درمان شود و عود به عنوان محرکی برای مداخله مجدد باشد.
آیا بازگشت مجدد به مصرف دارو به معنای شکست درمان است؟
خیر. ماهیت مزمن اعتیاد به این معنی است که بازگشت مجدد به مصرف مواد مخدر نه تنها ممکن است بلکه محتمل است. میزان عود مشابه با سایر بیماری‌های مزمن پزشکی مانند فشار خون بالا و آسم است که دارای اجزای فیزیولوژیکی و رفتاری هستند. عود بازگشت به مصرف مواد مخدر پس از تلاش برای توقف است. درمان بیماری های مزمن شامل تغییر رفتارهای عمیق است. بازگشت به مصرف دارو نشان می دهد که درمان باید دوباره برقرار یا تنظیم شود، یا اینکه به درمان جایگزین نیاز است. هیچ درمان واحدی برای همه مناسب نیست و ارائه دهندگان درمان باید با مشورت هر بیمار یک برنامه درمانی بهینه را انتخاب کنند و باید تاریخچه و شرایط منحصر به فرد بیمار را در نظر بگیرند.

چند نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند؟
سی دی سی گزارش می دهد که در سال 2016، میزان مرگ و میر مصرف بیش از حد بیش از سه برابر نرخ در سال 1999. بود 6 الگوی مواد مخدر در قاچاق مواد مخدر مصرف بیش از حد مرگ و میر در سال های اخیر تغییر کرده است. میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر ناشی از مواد افیونی مصنوعی به غیر از متادون از 3.1 در هر 100000 نفر در سال 2015 به 6.2 در سال 2016 دوبرابر شد که حدود نیمی از کل مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از حد به مواد افیونی مصنوعی مربوط به فنتانیل است که تهیه آن ارزان است و به انواع مختلفی اضافه می شود.


مشخصات این پروپوزال:
عنوان پروپوزال: رابطه بین ویژگی های شخصیت با اعتیاد به بازی های رایانه ای در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامي
موارد قابل استفاده از این پروپوزال: آموزش پروپوزال نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد: مقدمه – بیان مسئله – اهمیت و ضرورت – پیشینه – اهداف جزئی و کلی – فرضیه ها - تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – روش - جامعه، نمونه و روش نمونه گیری – ملاک ورود و خروج – ابزار - روش اجرا - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات - منابع فارسی و انگلیسی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه: 25 صفحه
هدیه ویژه : این پروپوزال همراه با فایل کامل پروژه می باشد. پس از خرید پروپوزال فایل کامل پایان نامه همین موضوع به عنوان هدیه در اختیار شما قرار می گیرد.


کد فایل : 51


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی