ویژگی های شخصیتی الگوهای مشخصه افکار، احساسات و رفتار افراد را منعکس می کند. ویژگی های شخصیتی دلالت بر ثبات و ثبات دارد

- انتظار می رود فردی که در یک ویژگی خاص مانند برون گرایی امتیاز بالایی کسب می کند در موقعیت های مختلف و در طول زمان اجتماعی باشد. بنابراین، روان‌شناسی صفت بر این ایده استوار است که افراد از نظر جایگاهی که دارند در مجموعه‌ای از ابعاد صفت اساسی که در طول زمان و در موقعیت‌ها باقی می‌مانند، با یکدیگر تفاوت دارند. پرکاربردترین سیستم صفات، مدل پنج عاملی نام دارد. این سیستم شامل پنج ویژگی گسترده است که می توان آنها را با نام اختصاری OCEAN به خاطر آورد: باز بودن، وظیفه شناسی، برونگرایی، توافق پذیری و روان رنجوری.

هر یک از ویژگی های اصلی پنج بزرگ را می توان به جنبه هایی تقسیم کرد تا تجزیه و تحلیل دقیق تری از شخصیت افراد ارائه شود. علاوه بر این، برخی از نظریه پردازان صفت استدلال می کنند که ویژگی های دیگری وجود دارد که نمی توان آنها را به طور کامل توسط مدل پنج عاملی در نظر گرفت. منتقدان مفهوم صفت استدلال می کنند که افراد از یک موقعیت به موقعیت دیگر به طور مداوم عمل نمی کنند و افراد بسیار تحت تأثیر نیروهای موقعیتی هستند.

بنابراین، یک بحث عمده در این زمینه مربوط به قدرت نسبی صفات افراد در مقابل موقعیت هایی است که آنها خود را به عنوان پیش بینی کننده رفتارشان می یابند. در فیسبوک به اشتراک بگذارید در توییتر به اشتراک بگذارید از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید این URL را به اشتراک بگذارید http://noba.to/96u8ecgw پنج بزرگمدل پنج عاملی شخصیتسیستم صفات اقیانوسیبحث شخص و موقعیتشخصیتویژگی های شخصیتییادگیری اجتماعی اهداف یادگیری ویژگی های شخصیتی "پنج بزرگ" ("اقیانوس") را که مدل پنج عاملی شخصیت را تشکیل می دهند، فهرست و توصیف کنید.

توضیح دهید که چگونه رویکرد جنبه ای ویژگی های شخصیتی گسترده ای را گسترش می دهد. نقد مفهوم صفت شخصیتی را توضیح دهید. توضیح دهید که ویژگی های شخصیتی چگونه ممکن است در رفتارهای روزمره تجلی یابد. هر یک از پنج ویژگی شخصیتی بزرگ و سطح پایین و بالای بعد را شرح دهید. مثالهایی از هر یک از پنج ویژگی شخصیتی بزرگ، از جمله یک مثال پایین و بالا را ذکر کنید.

نحوه ترکیب ویژگی ها و یادگیری اجتماعی برای پیش بینی فعالیت های اجتماعی شما را شرح دهید. تئوری خود را در مورد اینکه چگونه ویژگی های شخصیتی با یادگیری اجتماعی اصلاح می شود را شرح دهید. معرفی وقتی افراد اطراف خود را مشاهده می کنیم، یکی از اولین چیزهایی که ما را تحت تأثیر قرار می دهد این است که چقدر افراد با یکدیگر متفاوت هستند.

برخی افراد بسیار پرحرف هستند در حالی که برخی دیگر بسیار ساکت هستند. برخی فعال هستند در حالی که برخی دیگر سیب زمینی کاناپه هستند. برخی بسیار نگران هستند، برخی دیگر تقریباً هرگز مضطرب به نظر نمی رسند. هر بار که ما با استفاده از یکی از این کلمات، کلماتی مانند "پرحرف"، "آرام"، "فعال" یا "اضطراب،" برای توصیف کسانی که در اطراف ما، ما در حال صحبت کردن در مورد یک شخص شخصیت - راه ویژگی است که مردم از یک متفاوت یکی دیگر. روانشناسان شخصیت سعی در توصیف و درک این تفاوت ها دارند. شخصی روی یک صندلی می نشیند که تقریباً به طور کامل در داخل یک ژاکت بلند پنهان شده است. "آیا شما یک درونگرا هستید"؟ در فرهنگ عامه رایج است که در مورد افراد درونگرا یا برونگرا صحبت می شود، به گونه ای که گویی این توصیفات دقیق هستند که برای همه معنی یکسانی دارند.

اما تحقیقات نشان می دهد که این صفات و سایر ویژگی ها در افراد کاملاً متغیر هستند. [تصویر: Nguyen Hung Vu، https://goo.gl/qKJUAC، CC BY 2.0، https://goo.gl/BRvSA7] اگرچه راه‌های زیادی برای اندیشیدن درباره شخصیت افراد وجود دارد، گوردون آلپورت و دیگر «شخص‌شناسان» ادعا کردند که ما می‌توانیم تفاوت‌های بین افراد را با درک ویژگی‌های شخصیتی آنها به بهترین شکل درک کنیم. ویژگی های شخصیتی ابعاد اساسی را منعکس می کند که افراد بر اساس آن با هم تفاوت دارند ( متیوز، دیاری و وایتمن، 2003 ).

به گفته روانشناسان صفت، تعداد محدودی از این ابعاد (بعدهایی مانند برونگرایی، وظیفه شناسی یا توافق پذیری) وجود دارد و هر فرد در هر بعد در جایی قرار می گیرد، به این معنی که در هر ویژگی خاصی می تواند کم، متوسط یا زیاد باشد. یکی از ویژگی‌های مهم ویژگی‌های شخصیتی این است که آنها به‌جای تیپ‌های شخصیتی متمایز، توزیع‌های مداوم را منعکس می‌کنند . این بدان معناست که وقتی روانشناسان شخصیت در مورد افراد درونگرا و برونگرا صحبت می کنند، در واقع در مورد دو نوع متمایز از افراد که کاملاً و از نظر کیفی با یکدیگر متفاوت هستند صحبت نمی کنند. در عوض، آنها در مورد افرادی صحبت می کنند که در یک توزیع پیوسته امتیاز نسبتاً پایین یا نسبتاً بالایی دارند.

در واقع، وقتی روانشناسان شخصیت ویژگی هایی مانند برون گرایی را اندازه گیری می کنند، آنها معمولاً متوجه می شوند که بیشتر افراد در وسط نمره می گیرند و اعداد کوچکتر سطوح شدیدتری را نشان می دهند. شکل زیر توزیع امتیازات برون گرایی را از نظرسنجی هزاران نفر نشان می دهد. همانطور که می بینید، اکثر مردم گزارش می کنند که برونگرای متوسط، اما نه بسیار زیاد، با افراد کمتری گزارش می دهند که نمرات بسیار بالا یا بسیار پایینی دارند. این شکل نشان می‌دهد که اکثر افراد به سمت وسط مقیاس برون‌گرایی امتیاز می‌گیرند، با تعداد افراد کمتری که به شدت برون‌گرا یا بسیار درون‌گرا هستند. شکل 1. توزیع امتیازات برونگرایی در یک نمونه میله های بالاتر به این معنی است که افراد بیشتری نمرات آن سطح را دارند. این شکل نشان می‌دهد که اکثر افراد به سمت وسط مقیاس برون‌گرایی امتیاز می‌گیرند، با تعداد افراد کمتری که به شدت برون‌گرا یا بسیار درون‌گرا هستند. سه معیار وجود دارد که ویژگی های شخصیتی را مشخص می کند: (1) ثبات، (2) ثبات و (3)

تفاوت های فردی.

برای داشتن یک ویژگی شخصیتی، افراد باید تا حدودی در موقعیت ها در رفتارهای مرتبط با این ویژگی سازگار باشند. به عنوان مثال، اگر در خانه پرحرف هستند، در محل کار نیز تمایل دارند که پرحرف باشند. افراد دارای یک صفت نیز در طول زمان در رفتارهای مربوط به آن صفت تا حدودی پایدار هستند. اگر مثلاً در 30 سالگی پرحرف باشند، در 40 سالگی نیز تمایل به پرحرفی دارند. افراد در رفتارهای مربوط به این صفت با یکدیگر تفاوت دارند. استفاده از گفتار یک ویژگی شخصیتی نیست و راه رفتن روی دو پا نیز نیست - تقریباً همه افراد این فعالیت ها را انجام می دهند و تقریباً هیچ تفاوت فردی وجود ندارد. اما افراد در مکرر صحبت کردن و میزان فعال بودنشان با هم تفاوت دارند و بنابراین ویژگی های شخصیتی مانند پرحرفی و سطح فعالیت وجود دارد. یکی از چالش‌های رویکرد صفت، کشف ویژگی‌های اصلی بود که همه افراد بر اساس آن‌ها با هم تفاوت دارند. دانشمندان برای چندین دهه صدها ویژگی جدید را ایجاد کردند، به طوری که به زودی پیگیری و درک آنها دشوار شد. به عنوان مثال، یک روانشناس ممکن است بر تفاوت های فردی در "دوستی" تمرکز کند، در حالی که دیگری ممکن است بر مفهوم بسیار مرتبط "جامعه پذیری" تمرکز کند.

دانشمندان شروع به جستجوی راه هایی برای کاهش تعداد صفات به روشی سیستماتیک و کشف ویژگی های اساسی کردند که بیشتر تفاوت های بین افراد را توصیف می کند. روشی که گوردون آلپورت و همکارش هنری اودبرت با آن برخورد کردند، جستجوی فرهنگ لغت برای همه توصیفگرهای شخصیت بود ( آلپورت و اودبرت، 1936 ).

رویکرد آنها بر اساس فرضیه واژگانی هدایت می شد، که بیان می کند که تمام ویژگی های شخصیتی مهم باید در زبانی که ما برای توصیف دیگران استفاده می کنیم منعکس شود. بنابراین، اگر بخواهیم راه‌های اساسی تفاوت افراد با یکدیگر را درک کنیم، می‌توانیم به کلماتی که مردم برای توصیف یکدیگر استفاده می‌کنند، روی آوریم. بنابراین اگر بخواهیم بدانیم مردم از چه کلماتی برای توصیف یکدیگر استفاده می کنند، کجا باید نگاه کنیم؟

آلپورت و اودبرت به واضح ترین مکان یعنی فرهنگ لغت نگاه کردند. به طور خاص، آن‌ها تمام توصیف‌گرهای شخصیتی را که می‌توانستند در فرهنگ لغت بیابند، انتخاب کردند (آنها با تقریباً 18000 کلمه شروع کردند اما به سرعت آن فهرست را به تعداد قابل کنترل‌تری کاهش دادند) و سپس از تکنیک‌های آماری برای تعیین اینکه کدام کلمات «با هم هستند» استفاده کردند. به عبارت دیگر، اگر همه کسانی که می‌گویند «دوستانه» هستند، می‌گویند که «معاشرتی» هستند، پس این ممکن است به این معنا باشد که روانشناسان شخصیت فقط به یک ویژگی واحد نیاز دارند تا تفاوت های فردی در این ویژگی ها را درک کنند.

از تکنیک‌های آماری برای تعیین اینکه آیا تعداد کمی از ابعاد ممکن است زیربنای هزاران کلمه‌ای که برای توصیف افراد استفاده می‌کنیم یا خیر، استفاده شد. مدل پنج عاملی شخصیت تحقیقاتی که از رویکرد واژگانی استفاده کرد، نشان داد که بسیاری از توصیفگرهای شخصیتی که در فرهنگ لغت یافت می‌شوند، واقعاً همپوشانی دارند. به عبارت دیگر، بسیاری از کلماتی که برای توصیف افراد استفاده می کنیم مترادف هستند.

بنابراین، اگر بخواهیم بدانیم یک فرد چگونه است، لزوماً نیازی نیست که بپرسیم او چقدر اجتماعی است، چقدر صمیمی است، و چقدر صمیمی است. درعوض، از آنجایی که افراد اجتماعی تمایل به رفتار دوستانه و اجتماعی دارند، می‌توانیم این بعد شخصیتی را با یک عبارت خلاصه کنیم. فردی که اجتماعی، دوستانه و صمیمی است معمولاً به عنوان یک "برونگرا" توصیف می شود. هنگامی که بدانیم او فردی برونگرا است، می توانیم فرض کنیم که او اجتماعی، دوستانه و صمیمی است.

روش‌های آماری (به طور خاص، تکنیکی به نام تحلیل عاملی ) به تعیین اینکه آیا تعداد کمی از ابعاد زیربنای تنوع کلماتی است که افرادی مانند آلپورت و اودبرت شناسایی کردند، کمک کرد. پذیرفته‌شده‌ترین سیستمی که از این رویکرد بیرون آمد، «پنج بزرگ» یا « مدل پنج عاملی » بود ( گلدبرگ، 1990 ؛ مک‌کری و جان ، 1992؛ مک‌کری و کوستا، 1987 ). Big Five شامل پنج ویژگی اصلی است که در شکل 2 زیر نشان داده شده است. راهی برای به خاطر سپردن این پنج مورد با مخفف OCEAN است (O برای باز بودن ، C برای وظیفه شناسی ، E برای برونگرایی ، A برای موافق بودن ، N برایروان رنجوری ). شکل 3 شرح افرادی را ارائه می دهد که در هر یک از این ویژگی ها امتیاز بالا و پایین کسب می کنند. گشودگی: تمایل به قدردانی از هنر، ایده ها، ارزش ها، احساسات و رفتارهای جدید. وظیفه شناسی: تمایل به مراقب بودن، به موقع بودن در قرار ملاقات ها، پیروی از قوانین و سخت کوشی بودن. برونگرایی: تمایل به پرحرف بودن، اجتماعی بودن و لذت بردن از دیگران. تمایل به داشتن یک سبک غالب توافق پذیری: تمایل به توافق و همراهی با دیگران به جای ابراز عقاید و انتخاب های خود. روان رنجورخویی: تمایل به تجربه مکرر احساسات منفی مانند خشم، نگرانی، غم و اندوه و همچنین حساسیت بین فردی. شکل 2. توصیف پنج ویژگی شخصیتی بزرگ رفتار نمونه برای افراد کم امتیاز در مورد باز بودن: ترجیح می دهد در معرض سیستم های اخلاقی جایگزین قرار نگیرد. منافع محدود؛ غیر هنری تحلیلی نیست؛ سر به زمین رفتاری مثال برای افراد دارای امتیاز بالا در مورد باز بودن: از دیدن افرادی با انواع جدید کوتاه کردن مو و سوراخ کردن بدن لذت می برد. کنجکاو تخیلی؛ غیر سنتی نمونه رفتاری برای افراد کم امتیاز در مورد وظیفه شناسی: اقدام لحظه ای را به برنامه ریزی ترجیح می دهد. غیر قابل اعتماد؛ لذت گرا بی توجه؛ سست نمونه رفتار برای افرادی که امتیاز بالایی در مورد وظیفه شناسی دارند: هرگز برای قرار ملاقات دیر نکنید. سازماندهی شده سخت کوش؛ مرتب؛ پشتکار وقت شناس؛ خود منضبط رفتار مثالی برای افراد کم امتیاز در برونگرایی: ترجیح دادن خواندن آرام در شب به یک مهمانی با صدای بلند. هوشیار؛ دور؛ بی علاقه نمونه رفتار برای امتیازدهندگان بالا در برونگرایی: زندگی حزب بودن. فعال؛ خوش بینانه؛ سرگرم کننده محبت آمیز رفتار نمونه برای افراد کم امتیاز در مورد توافق پذیری: به سرعت و با اطمینان از حقوق خود دفاع می کند. تحریک پذیر؛ دستکاری عدم همکاری؛ بی ادب رفتار نمونه برای افراد دارای امتیاز بالا در مورد توافق پذیری: با دیگران در مورد عقاید سیاسی موافق است. خوش اخلاق؛ بخشش؛ زود باور؛ مفید نمونه رفتاری برای افراد کم امتیاز در روان رنجورخویی: عصبانی نشدن از ناراحتی های کوچک. آرام، بی احساس؛ مقاوم امن است؛ خود راضی رفتاری مثال برای افراد دارای امتیاز بالا در روان رنجورخویی: نگرانی دائمی در مورد چیزهای کوچک. ناامن؛ هیپوکندریال؛ احساس ناکافی بودن مفید نمونه رفتاری برای افراد کم امتیاز در روان رنجورخویی: عصبانی نشدن از ناراحتی های کوچک. آرام، بی احساس؛ مقاوم امن است؛ خود راضی رفتاری مثال برای افراد دارای امتیاز بالا در روان رنجورخویی: نگرانی دائمی در مورد چیزهای کوچک. ناامن؛ هیپوکندریال؛ احساس ناکافی بودن مفید نمونه رفتاری برای افراد کم امتیاز در روان رنجورخویی: عصبانی نشدن از ناراحتی های کوچک. آرام، بی احساس؛ مقاوم امن است؛ خود راضی رفتاری مثال برای افراد دارای امتیاز بالا در روان رنجورخویی: نگرانی دائمی در مورد چیزهای کوچک. ناامن؛ هیپوکندریال؛ احساس ناکافی بودن شکل 3. رفتارهای نمونه برای کسانی که امتیازات پایین و بالا برای 5 صفت بزرگ دارند امتیازات در پنج ویژگی بزرگ عمدتاً مستقل هستند. این به این معنی است که ایستادگی یک فرد بر روی یک ویژگی بسیار کمی در مورد ایستادگی او در مورد سایر ویژگی های پنج بزرگ نشان می دهد. به عنوان مثال، یک فرد می تواند در برونگرایی بسیار بالا باشد و در روان رنجورخویی بالا یا پایین باشد. به طور مشابه، یک فرد می تواند از نظر موافق بودن پایین باشد و از نظر وظیفه شناسی بالا یا پایین باشد.

بنابراین، در مدل پنج عاملی، برای توصیف بیشتر شخصیت یک فرد به پنج امتیاز نیاز دارید. در پیوست این ماژول، مقیاس کوتاهی برای ارزیابی مدل پنج عاملی شخصیت ارائه می‌کنیم ( دانلان، اسوالد، بیرد، و لوکاس، 2006 ). می توانید در این آزمون شرکت کنید تا ببینید از نظر امتیازات پنج بزرگ خود در چه جایگاهی قرار دارید. جان جانسون همچنین یک وب‌سایت مفید ایجاد کرده است که دارای مقیاس‌های شخصیتی است که می‌تواند توسط عموم مردم استفاده و دریافت شود: http://www.personal.psu.edu/j5j/IPIP/ipipneo120.htm پس از مشاهده نمرات خود، می توانید خودتان قضاوت کنید که آیا چنین آزمون هایی معتبر هستند یا خیر. صفات مهم و جالب هستند زیرا آنها الگوهای رفتاری باثباتی را توصیف می کنند که برای مدت زمان طولانی باقی می مانند ( کاسپی، رابرتز و شاینر، 2005 ). مهمتر از همه، این الگوهای پایدار می توانند پیامدهای گسترده ای برای بسیاری از زمینه های زندگی ما داشته باشند ( رابرتز، کونسل، شاینر، کاسپی و گلدبرگ، 2007).).

به عنوان مثال، به عواملی که موفقیت در دانشگاه را تعیین می کنند فکر کنید. اگر از شما خواسته شود حدس بزنید چه عواملی نمرات خوب را در دانشگاه پیش بینی می کنند، ممکن است چیزی مانند هوش را حدس بزنید. این حدس درست خواهد بود، اما ما در مورد اینکه چه کسی احتمالاً خوب عمل می کند، چیزهای بیشتری می دانیم. به طور خاص، محققان شخصیت همچنین دریافته‌اند که ویژگی‌های شخصیتی مانند وظیفه‌شناسی نقش مهمی در دانشگاه و فراتر از آن ایفا می‌کند، احتمالاً به این دلیل که افراد بسیار وظیفه‌شناس به سختی مطالعه می‌کنند، کار خود را به موقع انجام می‌دهند و کمتر حواسشان به فعالیت‌های غیرضروری است که زمان را از کار مدرسه می‌گیرد. .

علاوه بر این، افراد بسیار وظیفه‌شناس اغلب سالم‌تر از افرادی هستند که وظیفه‌شناسی پایینی دارند، زیرا احتمال بیشتری دارد که رژیم‌های غذایی سالمی داشته باشند، ورزش کنند و از روش‌های ایمنی اولیه مانند بستن کمربند ایمنی یا کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری پیروی کنند. در درازمدت، این الگوی رفتاری ثابت می تواند تفاوت های معناداری در سلامت و طول عمر ایجاد کند.

بنابراین، ویژگی های شخصیتی فقط یک روش مفید برای توصیف افرادی که می شناسید نیستند. آنها در واقع به روانشناسان کمک می کنند تا پیش بینی کنند که یک فرد چقدر کارگر خواهد بود، چقدر عمر خواهد کرد و انواع شغل ها و فعالیت هایی که فرد از آن لذت خواهد برد. بنابراین، علاقه فزاینده ای به روانشناسی شخصیت در میان روانشناسانی وجود دارد که در زمینه های کاربردی مانند روانشناسی سلامت یا روانشناسی سازمانی کار می کنند. و انواع مشاغل و فعالیت هایی که فرد از آن لذت خواهد برد.

بنابراین، علاقه فزاینده ای به روانشناسی شخصیت در میان روانشناسانی که در زمینه های کاربردی کار می کنند، مانند روانشناسی سلامت یا روانشناسی سازمانی وجود دارد. و انواع مشاغل و فعالیت هایی که فرد از آن لذت خواهد برد. بنابراین، علاقه فزاینده ای به روانشناسی شخصیت در میان روانشناسانی که در زمینه های کاربردی کار می کنند، مانند روانشناسی سلامت یا روانشناسی سازمانی وجود دارد.

وجوه صفات (فرعی) بنابراین، چه احساسی به شما می‌دهند که به شما می‌گویند کل شخصیت شما را می‌توان با امتیازات فقط در پنج ویژگی شخصیتی خلاصه کرد؟ آیا فکر می کنید این پنج نمره پیچیدگی الگوهای مشخصه افکار، احساسات و رفتار خود و دیگران را نشان می دهد؟ اکثر مردم احتمالاً نه می‌گویند و به استثنایی در رفتارشان اشاره می‌کنند که برخلاف الگوی عمومی است که دیگران ممکن است ببینند. به عنوان مثال، ممکن است افرادی را بشناسید که صمیمی و دوستانه هستند و صحبت کردن با غریبه ها در یک مهمانی برایشان آسان است، اما اگر مجبور شوند در مقابل دیگران اجرا کنند یا با گروه های زیادی از مردم صحبت کنند، وحشت دارند. این واقعیت که راه‌های متفاوتی برای برون‌گرایی یا وظیفه‌شناسی وجود دارد، نشان می‌دهد که در نظر گرفتن واحدهای شخصیتی سطح پایین‌تر که خاص‌تر از پنج ویژگی بزرگ هستند، ارزش دارد. اینها خاص تر،وجوه . جنبه های باز بودن: مستعد فانتزی. گشودن به احساسات؛ پذیرفتن رفتارهای متنوع؛ پذیرایی از ایده های جدید و متفاوت؛ پذیرای ارزش ها و باورهای مختلف است. جنبه های وظیفه شناسی: شایستگی. منظم؛ وظیفه شناس؛ دستاورد گرا؛ منضبط حساب شده. جنبه های برونگرایی: اجتماعی. گرم؛ اظهار کننده؛ فعال؛ هیجان طلبی؛ از نظر عاطفی مثبت جنبه های توافق پذیری: اعتماد. سرراست نوع دوست سازگار؛ فروتن؛ لطیف فکر جنبه های روان رنجوری: مضطرب. خشمگین؛ افسرده؛ خودآگاهی؛ تکانشی؛ آسیب پذیر. شکل 4.

وجوه صفات برای اینکه بفهمید این واحدهای باریک چگونه هستند، شکل 4 جنبه های هر یک از پنج ویژگی بزرگ را نشان می دهد. توجه به این نکته مهم است که اگرچه محققان شخصیت عموماً در مورد ارزش پنج ویژگی بزرگ به عنوان راهی برای خلاصه کردن شخصیت خود توافق دارند، اما هیچ فهرست پذیرفته‌شده‌ای از جنبه‌ها وجود ندارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد. فهرستی که در اینجا مشاهده می‌شود، بر اساس کار محققان پل کوستا و جف مک‌کری، تنها یک فهرست ممکن را در میان بسیاری از آنها منعکس می‌کند. با این حال، باید در مورد برخی از جنبه‌های تشکیل‌دهنده هر یک از مدل‌های پنج عاملی ایده‌ای به شما بدهد. جنبه‌ها می‌توانند مفید باشند، زیرا توصیف‌های دقیق‌تری از شخصیت یک فرد ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، اگر دوستمان را که عاشق مهمانی است اما از سخنرانی در جمع متنفر است، در نظر بگیریم، ممکن است بگوییم که این فرد در جنبه‌های «گرمی» و «گرمی» برون‌گرایی امتیاز بالایی می‌گیرد، در حالی که در جنبه‌هایی مانند «قاطعیت» یا «هیجان‌انگیز بودن» امتیاز کمتری می‌گیرد.

-به دنبال." این مشخصات دقیق نمرات جنبه‌ها نه تنها توصیف بهتری ارائه می‌کند، بلکه ممکن است به ما امکان پیش‌بینی بهتر عملکرد این دوست در انواع مشاغل مختلف را نیز بدهد (به عنوان مثال، مشاغلی که نیاز به سخنرانی عمومی دارند در مقابل مشاغلی که شامل یک به یک است. تعامل با مشتریان؛ پاونونن و اشتون، 2001). از آنجایی که جنبه‌های مختلف در یک ویژگی گسترده و جهانی مانند برون‌گرایی با هم می‌آیند (کسانی که اجتماعی هستند اغلب اما نه همیشه قاطع هستند)، ویژگی گسترده اغلب خلاصه‌ای مفید از شخصیت یک فرد ارائه می‌دهد. اما زمانی که ما واقعاً می‌خواهیم فردی را بشناسیم، امتیازات جنبه‌ای به روش‌های مهمی به دانش ما می‌افزایند. سایر صفات فراتر از مدل پنج عاملی با وجود محبوبیت مدل پنج عاملی، مطمئناً این تنها مدلی نیست که وجود دارد.

برخی معتقدند که بیش از پنج ویژگی اصلی یا شاید کمتر وجود دارد. برای مثال، هانس آیزنک در یکی از اولین مدل‌های جامعی که ارائه شد، پیشنهاد کرد که برون‌گرایی و روان‌نژندی از همه مهم‌تر هستند. آیزنک معتقد بود که با ترکیب جایگاه افراد در مورد این دو ویژگی عمده، می‌توانیم بسیاری از تفاوت‌های شخصیتی را که در افراد مشاهده می‌کنیم، توضیح دهیم ( آیزنک، 1981).). بنابراین، برای مثال، یک درونگرا عصبی خجالتی و عصبی است، در حالی که یک درونگرای باثبات ممکن است از موقعیت‌های اجتماعی اجتناب کند و فعالیت‌های انفرادی را ترجیح دهد، اما ممکن است این کار را با نگرش آرام، ثابت و کمی اضطراب یا احساسات انجام دهد. جالب توجه است که آیزنک تلاش کرد این دو بعد عمده را به تفاوت های اساسی در زیست شناسی افراد مرتبط کند. به عنوان مثال، او پیشنهاد کرد که درونگراها تحریک حسی و برانگیختگی بیش از حد را تجربه می کنند، که باعث می شود آنها بخواهند به دنبال محیط های آرام و محیط های کمتر تحریک کننده باشند.

اخیراً، جفری گری پیشنهاد کرد که این دو ویژگی گسترده با سیستم‌های پاداش و اجتناب اساسی در مغز مرتبط هستند - افراد برون‌گرا ممکن است انگیزه جستجوی پاداش داشته باشند و بنابراین رفتار قاطعانه و جویای پاداش از خود نشان دهند.گری، 1981 . این مدل از آن زمان به روز شده است. رجوع کنید به گری و مک ناتون، 2000 ). این نظریه های اولیه منجر به علاقه فزاینده ای به شناسایی زیربنای فیزیولوژیکی تفاوت های فردی شده است که مشاهده می کنیم. یکی دیگر از تجدیدنظرهای پنج بزرگ، مدل HEXACO از صفات است ( اشتون و لی، 2007 ).

این مدل شبیه به بیگ پنج است، اما نسخه های کمی متفاوت از برخی از ویژگی ها را ارائه می دهد، و طرفداران آن استدلال می کنند که یک طبقه مهم از تفاوت های فردی از مدل پنج عامل حذف شده است. HEXACO صداقت- فروتنی را به عنوان ششمین بعد شخصیت اضافه می کند. افرادی که دارای این ویژگی هستند، صادق، منصف و متواضع هستند، در حالی که افرادی که دارای این ویژگی پایین هستند، دستکاری، خودشیفتگی و خودمحور هستند. بنابراین، نظریه پردازان صفت موافق هستند که ویژگی های شخصیتی در درک رفتار مهم هستند، اما هنوز بحث هایی در مورد تعداد دقیق و ترکیب ویژگی هایی که از همه مهم تر هستند وجود دارد.

ویژگی های مهم دیگری نیز وجود دارد که در مدل های جامع مانند Big Five گنجانده نشده است. اگرچه این پنج عامل چیزهای مهمی را در مورد شخصیت ثبت می کنند، محققان ویژگی های دیگری را پیشنهاد کرده اند که جنبه های جالب رفتار ما را نشان می دهد. در شکل 5 زیر، تنها چند مورد از صدها صفت دیگری را که توسط شخص شناسان مورد مطالعه قرار گرفته اند، ارائه می کنیم. این جدول ویژگی های شخصیتی غیر از آنهایی را که بخشی از 5 بزرگ هستند فهرست می کند. این ویژگی ها شامل ماکیاولیسم، نیاز به موفقیت، نیاز به شناخت، اقتدارگرایی، خودشیفتگی، عزت نفس، خوش بینی و ناگویی هیجانی است. شکل 5.

سایر صفات فراتر از آنهایی که در پنج بزرگ گنجانده شده است همه صفات فوق در حال حاضر مورد علاقه دانشمندان نیستند، با این حال هر یک از آنها در گذشته محبوبیتی را تجربه کرده اند. اگرچه مدل پنج عاملی نسبت به برخی از ویژگی‌های فوق، هدف تحقیقات دقیق‌تری بوده است، اما این ویژگی‌های شخصیتی اضافی، ایده خوبی از طیف وسیعی از رفتارها و نگرش‌هایی که ویژگی‌ها می‌توانند پوشش دهند، به دست می‌دهد.

عنوان: بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی درون گرایی – برون گرایی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی دبیران مقطع متوسطه

تعداد صفحه : 158

نوع فایل : word قابل ویرایش

منبع فارسی و لاتین : دارد

شماره محصول : 69


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی