دانلود نمونه پروپوزال روش تحقیق روانشناسی به همراه پرسشنامه ها

پرسشنامه های ضمیمه شده:  پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت والکر(1990) - نسخه تجدید نظر شده آزمون جهت گیری زندگی - پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC)


عنوان پروپوزال: بررسی رابطه سبک زندگی با تاب آوری، خوش بینی و امید به زندگی در گروهی از زنان آسیب دیده اجتماعی
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 26 صفحه
شماره: 31


قسمتی از این پروپوزال:

بیان مسئله:

افزایش ناموزون جمعیت و توزیع نامتعادل آن، حاشیه نشینی در کلان شهرها، فقر و بیکاری، بحران های اقتصادی و اجتماعی، دگرگونی در قوانین و الگوهای اجتماعی، و بر هم خوردن تعادل در نظم اجتماعی، از جمله مسائلی هستند که توجه بسیاری از صاحب نظران مسائل اجتماعی جهان را جلب کرده اند. آسیب های اجتماعی که در پی مسائل و مشکلات اجتماعی دیگر پدید می آید، زندگی زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد. زیرا، یکی از عوامل زمینه ساز مربوط به آسیب پذیری در مقابل فشارهای روانی اجتماعی، داشتن جنسیت مونث است. به این معنا که زنان بیشتر از مردان در موقعیتهای فاجعه آمیز، فشار روانی و در نتیجه کاهش سلامت عمومی را تجربه می کنند. مردان و زنان از نظر نوع آسیب هایی که بعد از اختلال فشار روانی آسیب زا به آن دچار می شوند و نیز از نظر آسیب پذیری برای ابتلا به استرس و کاهش سلامت عمومی با یکدیگر تفاوت دارند (اسمیت، گمبل، کورت، وارد، کانول، و تالبوت ، 2012).

خشونت ورزی با زنان در بسیاری از کشورها (کیمونا و دی جامبا ، 2008)، حتی در کشورهای پیشرفته ای که در آنها قوانینی محکم برای پیشگیری از خشونت علیه خانواده وجود دارد، نیز دیده می شود. نلسو، پگی و جاناتان (2004) گزارش کردند که هر سال 2 تا 4 میلیون زن در آمریکا با خشونت رو به رو می شوند. در ایران نیز، در سالهای اخیر نه تنها آسیبهای اجتماعی که الگوی زنانه داشته اند (مثل روسپیگری)، روند فزاینده ای را نشان می دهند، بلکه دسته ای از آسیب های اجتماعی که عموماً در ایران الگوی مردانه داشته اند (مثل اعتیاد و فقر) به تدریج سهمی را به زنان اختصاص داده اند که این سهم طی سالهای اخیر افزایش یافته است (محمد خانی، و آزادمهر، 1387).

اهمیت و ضرورت :

در ضرورت پژوهش حاضر می توان گفت که زنان رکن اصلی خانواده را تشکیل می دهند و سلامت جسم و روان آنها بر سلامت جسم و روان خانواده و تربیت فرزندان آنها اثر مستقیم دارد. سازمان بهداشت جهانی سلامت زنان را از شاخص های رشد یافتگی کشورها معرفی نموده است(قربانی و گلچین، 1387). اسمیت و همکاران (2012) دریافتند که افسردگی و اقدام به خودکشی در زنان قربانی خشونت 4 برابر بیش تر از زنان غیر قربانی است و اختلال استرس پس از ضربه که واکنش معمول به ضربه روانی و ترس زیاد است، در زنان کتک خورده به صورت ترکیبی از علائم تحریک پذیری، کناره گیری، خاطرات مزاحم، از دست دادن حافظه و سردرگمی شناختی جلوه گر می شود.

مطالعات مارینا و فریتز (2005) نشان داد که زنان کتک خورده طیف وسیعی از علائم آسیب شناسی روانی و مشکلات جسمی درازمدت را تجربه می کنند که افسردگی، اختلال استرس پس از ضربه، سوء مصرف مواد، احساس بی کفایتی و فقدان عزت نفس، خشونت خصمانه، ترس و انزوا، نگرش منفی نسبت به ازدواج و روابط صمیمی از آن جمله هستند. در سالهای اخیر رویکرد روانشناسی مثبت گرا مورد توجه روانشناسان قرار گرفته که به جای پرداختن به نابهنجاری ها و اختلال ها، بر توجه بیشتر به توانمندی ها و استعداد های انسان تاکید دارد. این رویکرد هدف نهایی خود را شناسایی موضوع ها و شیوه هایی می داند که بهزیستی و شادکامی انسان را به دنبال دارند. از این رو عواملی که موجب تطابق بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدهای زندگی می شود بنیادی ترین موضوع مورد پژوهش در این رویکرد است(کمپبل- سیلس ، کوهن و استین ، 2006). علاقمندی به پژوهش در خصوص توانایی های فرد برای حفظ تفکر خوش بینانه با وجود رویداد های منفی موثر بر سلامت روان شامل پژوهش در زمینه تاب آوری (زاوترا، هال و مورای ، 2010؛ یتس و ماستن ، 2004؛ کانر و دیویدسون ، 2003) و خوش بینی (کارور، شیر، سیجراستروم ، 2010؛ سیندر و لوپز ، 2002؛ یهو، چونگ و چونگ ، 2010؛ سلیگمن و سی سیکزنتمه آلی ، 2000) است.

سبک تفکر خوش بینانه افراد را در برابر خطرات سلامتی محافظت می کند و در برابر علائم افسردگی نیز موثر است. ترویج خوش بینی همراه با جنبه های دیگر روانی و عاطفی نقش مهمی در ارتقای سلامت افراد دارد و اگر در عوامل خطر و عوامل حمایتی و زمینه های اجتماعی افراد مداخله کنیم، احتمال دارد که سلامت آنها افزایش یابد(پوتن و همکاران،2011). حال آنکه نگرش بدبینانه موجب تردید، احساس ناامیدی، غمگینی و بی علاقگی برای تلاش کردن می شود. بنابراین خوش بینی و بد بینی از عمده ترین ملاک هایی هستند که سلامت روانی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند(ملا خلیلی و احمدی، 1393). همچنین مواردی که در ذیل به آن اشاره‌شده دلیل بر اهمیت و ضرورت انجام این پژوهش بوده است: نیاز به بررسی رابطه سبک زندگی با تاب آوری، خوش بینی و امید به زندگی در گروهی از زنان آسیب دیده اجتماعی؛ درک روابط این سازه‌ها، می‌تواند نقش مهمی در طرح‌های آموزشی و مداخلات مرتبط با زنان آسیب دیده اجتماعی داشته باشد. شناسایی عوامل روان‌شناختی در زنان آسیب دیده اجتماعی می‌تواند از بروز آسیب اجتماعی پیشگیری می‌نماید.

عدم وجود پژوهشی جامع در این حوزه؛ ایجاد زمینه برای انجام پژوهش‌های بیشتر و همه جانبه در این حوزه. نتایج حاصل از این پژوهش، می تواند چشم اندازی روشن و عملی برای مشاوران و روان درمانگران درمانگران فراهم نماید. به علاوه، نتایج پژوهش می تواند مبنای نظری و عملی مناسبی برای کاهش آسیب های اجتماعی در موسسات مختلف آموزشی و درمانی از قبیل مراکز مشاوره در دانشگاهها، کلنیک ها و غیره مورد استفاده قرار گیرد. لذا بررسی رابطه سبک زندگی با تاب آوری، خوش بینی و امید به زندگی در گروهی از زنان آسیب دیده اجتماعی پیدا نمود.

پیشینه:

پژوهش های داخلی:

حسين زاده و همکاران (1395)پژوهشی با هدف رابطه سبك زندگي اسلامي با سلامت روان و ميزان تاب آوري دانشجويان دانشگاه كاشان انجام دادند. از ميان جامعة آماري دانشجويان، 364 نفر به عنوان نمونه آماري، به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسش نامه سبک زندگي اسلامي کاوياني ILST، پرسش نامه سلامت روان GHQ-28 و پرسش نامه تاب آوري کانر و ديويدسون CD-RIS بود. براي تجزيه و تحليل داده ها، از تحليل رگرسيون استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد که بين سبک زندگي اسلامي با سلامت روان و ميزان تاب آوري دانشجويان دانشگاه کاشان، رابطه معني دار وجود دارد. همچنين نتايج فرضيه هاي جزيي اين پژوهش نشان داد که بين سبک زندگي اسلامي و سلامت روان و ميزان تاب آوري دانشجويان، با جنسيت آنان رابطه وجود دارد، از سوي ديگر، بين سبک زندگي اسلامي، سلامت روان و تاب آوري دانشجويان با تأهل و تجرد آنها نيز رابطه معنادار مشاهده شد.

ازاين رو، با توجه به نتايج اين پژوهش مي توان گفت: سبک زندگي اسلامي موجب ارتقا سلامت روان و ميزن تاب آوري دانشجويان مي شود.

ابزار:

پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت والکر(1990). این پرسشنامه توسط والکر در سال 1990 طراحی شد. این پرسشنامه دارای 54 سوال بوده و هدف آن اندازه گیری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت (تغذیه، ورزش، مسئولیت پذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس، حمایت بین فردی، خودشکوفایی) است. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت از هرگز (1) تا همیشه (4) نمره گذاری می شود. پرسشنامه فوق دارای شش بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است:


قیمت با تخفیف ویژه:


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی