دانلود نمونه پروپوزال برای روش تحقیق و سمینار روانشناسی

 عنوان: رابطه فشارهای شغلی و روش های کنار آمدن با رضایتمندی زناشویی در کارکنان بیمه رازی تهران
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 33 صفحه
شماره: 17


قسمتی از این پروپوزال:

بیان مساله:

خانواده را مؤسسه یا نهاد اجتماعی معرفی کرده اند که ناشی از پیوند زناشویی زن و مرد است. از جمله مظاهر زندگی اجتماعی انسان، وجود تعامل سالم و سازنده میان انسان ها و برقرار بودن عشق به همنوع و ابراز صمیمیت و همدلی به یکدیگر است. خانواده محل ارضای نیاز های مختلف جسمانی و عقلانی و عاطفی است. رضایت یک فرد از زندگی زناشویی به منزله رضایت وی از خانواده محسوب می شود و رضایت از خانواده به مفهوم رضایت از زندگی بوده و در نتیجه تسهیل در امر رشد و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه خواهد بود (باغبانی سیچانی، احمدی علون آبادی و غلامعلیان، 1386). احساس رضایت از ازدواج و رابطه زناشویی نقش مهمی را در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می کند. اگر چه هنگام توصیف و تعریف رضایت زناشویی به نظر می رسد که مسئله ساده است، اما هنگام توجه به اهمیت و پیامدهای وجود یا فقدان رضایت زناشویی، تصور سادگی رخت بر می بندد و پیچیدگی جای آن را می گیرد. رضایت زناشویی ارزیابی هیجانی-شناختی و ذهنی است که یک فرد از رابطه زناشویی اش دارد (اسپرچر و همکاران، 2008).

گریف در تعریف سازگاری و رضایت زناشویی اظهار می کند که زوجین سازگار زن و شوهر هایی هستند که توافق زیادی با یکدیگر دارند، از نوع و کیفیت گذراندن اوقات فراغت رضایت دارند و مدیریت خوبی در زمینه وقت و مسائل مالی خودشان دارند (گریف، 2000). یکی از متغیرهای تاثیر گذار بر رضایت زناشویی استرس ها و فشارهای شغلی است. خانواده و کار دو جنبه مهم زندگی هستند و تجربیات هر یک بر دیگری تاثیر می گذارد. تنش و شرایط دشوار در برخی از مشاغل اثرات منفی جدی بر کارآمدی جسمانی و روانی فرد می گذارد و روابط خانوادگی و اجتماعی وی را به شدت مختل می کند. محققان در توصیف خانواده و کار، مدل هایی را برای تبیین تعامل بین زندگی خانوادگی و کار ارائه کرده اند که این مدل ها به متغیرهای مرتبط با خانواده و کار نظیر استرس شغلی، رضایت شغلی و حمایت اجتماعی اشاره کرده اند (بورکه ، 1993؛ به نقل از رابرتس و لونسون ، 2001).

اهمیت و ضرورت:

در اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت که خانواده در زمره مهمترین سیستمهای اجتماعی است که براساس ازدواج بین دو جنس مخالف شکل می گیرد. حفظ و تداوم خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. خانواده به عنوان واحدی اجتماعی، کانون رشد و تکامل، التیام و شفادهندگی و تغییر و تحول آسیب ها و عوارض است که هم بستر شکوفایی و هم بستر فروپاشی روابط میان اعضایش می باشد(شجاع کاظمی و سیف، 1389). به اعتقاد وارینگ و همکاران(1981) نابسامانی ازدواج و عدم خشنودی در زندگی زناشویی به طور معناداری با شیوع اختلالات عاطفی و هیجانی در جمعیت عمومی رابطه دارد. در حالی که ازدواج های رضایت بخش، باعث ارتقا سلامت همسران و مانع رویدادهای منفی زندگی و مشکلات روان شناختی در آنها می شود. مشکلات و نابسامانی زندگی زناشویی پیامدهای منفی برای سلامت عاطفی و جسمانی همسران دارد(به نقل از کاظمی و همکاران، 1390). یافته دیگری نیز حاکی از آن است که ناسازگاری زناشویی با بیماری های پیشرونده نظیر تغییر در نظام ایمنی، بیماری های قلبی-عروقی و عملکرد سیستم اندوکرین مرتبط است (ویتسون و ال شیخ ، 2003).

از طرف دیگر، استرس شغلی امروزه به مساله ای شایع و پر هزینه در محیط های کاری تبدیل شده است. دانشمندان علوم پزشکی درصد قابل توجهی از بیماری های روانی و جسمانی ناشی از کار را به وجود بیش از حد استرس مرتبط می دانند. اگر چه این تنها ضرر نیست، بلکه آثار زیان آور آن بر روی عملکرد نیز قابل توجه است (مهمانفر، 1384). همچنین پژوهش ها نشان داده است که فشارهای عصبی عملکرد و فعالیت های اعضای سازمان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را دچار حالات روانی خاص کرده و رفتار اعمال را از خود نشان می دهند که در بازدهی سازمان منعکس می شود؛ نیروی انسانی سازمان را ضایع کرده و اهداف را دستخوش تزلزل می کند (نزهت، 1380). براساس مطالعات متعدد و بررسی های به عمل آمده، ثابت شده که استرس، سلامت جسمی و روحی-روانی انسان را به مخاطره انداخته و به عنوان عامل بسیاری از بیماری ها، نقش تعیین کننده ای دارد. از آنجا که بخش عمده ای از زندگی انسان و تامین نیازهای مادی و معنوی او را از طریق کار کردن میسر خواهد شد، بنابراین شناخت استرس و نحوه کنترل و ادراه کردن آن یا به عبارت دیگر مدیریت استرس، برای مقابله با عوارض و پیامدهای نامطلوب آن، اهمیت فوق العاده ای دارد (ملانیکینگ، 1388).

پیشینه:

پژوهش های داخلی

ادیب و همکاران (1395) پژوهشی با هدف ارتباط استرس شغلی و رضایت زناشویی پرستاران انجام دادند. این مطالعه مقطعی بر روی 200 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران که به صورت دو مرحله ای (خوشه ای- تصادفی) انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار پژوهش دارای سه بخش اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استرس شغلی و رضایت زناشویی بود. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس و رگرسیون چندمتغیره از طریق SPSS-16 استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نمره استرس شغلی و نیز رضایت زناشویی پرستاران شرکت‌کننده در مطالعه به ترتیب 42/16±11/104 و 38/28±65/169 بود. بین استرس شغلی با رضایت زناشویی رابطه معنی‌دار مشاهده شد (517/0-=r و 001/0>p). بر اساس مدل رگرسیونی مشخص گردید که مؤلفه‌های سازگاری نقش به میزان 758/0، ابهام نقش به میزان 123/0-، روابط با مافوق به میزان 136/0- و عوامل ارگونومی به میزان 095/0- در تبیین رضایت زناشویی نقش دارند.

پژوهش های خارجی

تاثور و تانگ (2016) در پژوهشی با عنوان "رابطه استرس شغلی و سلامتی روان کارگران زن در مهمانسراها: نقش الگوهای منظم مقابله با استرس" از الگوهای منظم مقابله با استرس به عنوان متغیر تعدیل کننده در بررسی اثر استرس شغلی بر روی سلامتی کارگران زن استفاده کردند. نتایج نشان داد که برنامه ریزی و استراحت منظم برای مقابله با استرس رابطه معنادار مثبتی با سلامت روان دارد در حالی که الگوی مقابله با استرس اجتنابی رابطه معنادار منفی با سلامتی روان دارد.

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

راهبرد های مقابله با استرس

تعریف مفهومی:

فولکمن و لازاروس (1985) مقابله را فرایندی پیچیده می دانند که با توجه به ارزیابی هایی که فرد از موقعیت های استرس زا و فشارهای آن موقعیت دارد، تغییر می کند و تلاش های رفتاری – شناختی فعال فرد را در بر می گیرد. در واقع راهبرد های مقابله ای مجموعه ای از تلاش های شناختی و رفتاری فرد است که در جهت تعبیر و تفسیر و اصلاح یک وضعیت تنش زا به کار می رود و منجر به کاهش رنج ناشی از آن می شود.

تعریف عملیاتی:

در این پژوهش راهبردهای مقابله ای نمره ای است که فرد از پرسشنامه شیوه های مقابله با استرس لازروس و فولکمن (1985) کسب می کند. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است.

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان بیمه رازی تهران را تشکیل می دهند. روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده خواهد بود و تعداد نمونه بعد از تعیین حجم جامعه براساس جدول مورگان تعیین خواهد شد.

ابزار:

پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ

برای بررسی میزان رضایت زناشویی، پرسشنامه انریچ استفاده شده است. این پرسشنامه به عنوان یک ابزار تحقیقاتی معتبر در تحقیقات متعددی برای رضایت زناشویی، مورد استفاده قرار گرفته است. اولسون از این پرسشنامه برای بررسی رضایت زناشویی استفاده نموده و معتقد است که این مقیاس مربوط می شود به تغییراتی که در طول دوره حیاط آدمی رخ می دهد. همچنین در این خصوص به تغییراتی که در خانواده به وجود می آید، حساس است.هر یک از موضوعات این پرسشنامه در ارتباط با یکی از زمینه های مهم است. ارزیابی این زمینه ها در درون یک رابطه زناشویی می تواند مشکلات بالقوه زوج ها را توصیف کند یا می تواند، زمینه های نیرومندی و تقویت آنها را مشخص کند. این ابزار هم چنین می تواند به عنوان یک ابزار تشخیص برای زوج هایی که در جستجوی مشاوره زناشویی و به دنبال تقویت رابطه زناشویی هستند، استفاده شود(ساعتچی و همکاران، 1389).

پرسشنامه استرس شغلی هلریگل و اسلوکام

پرسشنامه ارزیابی استرس شغلی توسط هلریگال و اسلوکوم (2000)، ساخته شده و میزان استرس فرد در شغلش را اندازه گیری می کند. این پرسشنامه دارای 3 عامل محیط فیزیکی، تضاد شغل و ابهام نقش است که هر عامل به ترتیب دارای 3 ، 4 و 3 سؤال می باشد. این پرسشنامه دارای پنج گزینه‌ شامل "همیشه"، "معمولاً"، "بعضی اوقات"، "به ندرت" و "هرگز" می باشد. شیوه ی نمره‌گذاری این پرسشنامه بدین صورت است که: برای جمع بندی نمرات به گزینه "همیشه" نمره 10، "معمولاً" نمره 8، "بعضی اوقات" 6، "به ندرت" 4 و "هرگز" نمره صفر تعلق می گیرد. نمره گذاری پرسشنامه برای عامل ها با جمع امتیازهای سؤالات هر عامل و برای کل پرسشنامه جمع امتیاز عامل ها به دست می آید. دامنه نمره در این پرسشنامه عدد 0 تا 100 است. احراز نمره بالا در این پرسشنامه نشان دهنده ی استرس بیش از حد در شغل و رضایت شغلی پایین است. تفسیر نمرات به دست آمده از این پرسشنامه بدین صورت است که برای هر عامل امتیاز 10-8 نشانگر آن است که باید توجه زیادی برای بهبودی عامل به عمل آید و برای کل پرسشنامه امتیاز کل 74 یا بیشتر از آن بیانگر این است که میزان استرس بیش از حد بهینه است، رضایت شغلی پایین است، تمایل به کم کاری و غیبت نیز زیاد است (مقیمی، 1391).

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده توسط ابزار های فوق، از شاخص های و روش های آمارتوصیفی برای بدست آوردن فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، و خطای استاندارد داده ها استفاده خواهد شد؛ و سپس از آمار استنباطی برای بدست آوردن ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به کمک نرم افزار spss استفاده خواهد شد.


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی