موضوع جدید روانشناسی کودکان درباره هوش

هوش اغلب به وسیله آزمونهای استانداردی که توسط کودک انجام می شود سنجیده شده و از طریق آنها میزان ضریب هوششان تعیین میگردد. با توجه به این مطالب باید گفت تعیین کردن تعداد معینی از کودکان به عنوان «باهوش» آنهم از طریق نمره تنها یک آزمون نه در بهبود روندهای شناسایی یاری بخش است و نه در انتخاب اثربخش ترین اشکال آمادهسازی (کوشی و کیسی، ۱۹۹۷). آزمون (هوش) ممکن است در مورد جمعیتی استاندارد شده باشد که با جمعیتی که فرد تحت آزمون بدان تعلق دارد تفاوت بسیار زیادی داشته باشند. نه تنها ممکن است جمعیت مورد آزمون متفاوت باشد، تفاوتهای فرهنگی نیز می توانند در نتیجه آزمون هوش تأثیرگذار باشند.

این آزمون ها نه میزان خلاقیت را میسنجند و نه تفکر واگرا را- توانایی هایی که کودکان باهوش آنها را نشان میدهند. دیوید جرج (۱۹۹۷) پیشنهاد داد با اینکه که یک آزمون هوش می تواند به شناسایی برخی از کودکان با توانایی های ویژه کمک می کند؛ اما ممکن است بیشتر نشان دهندهی این حقیقت باشد که این کودکان: در موضوعات تحصیلی عملکرد خوبی دارند... پشتکاردارند، پاسخ مناسبی آموزش 3 تعلیم میدهند، مهارتهای مطالعه ای خوبی دارند... اطلاعات سریع پردازش می کنند، حافظه بهتری دارند، دقت بالایی دارند و از تفکر انتزاعی قدرتمندی برخوردارند (گئورگ، ۱۹۹۷). هنوز سؤال اصلی ما بدون پاسخ باقی مانده است: باهوش بودن به چه معناست؟ پژوهش هاوارد گاردنر (۱۹۸۳) در آمریکا ما را به تفکر متفاوت در مورد هوش تشویق افراد از همه این قابلیت ها به میزان کمتر یا بیشتر برخوردارند و این تواناییها به صورت سلسله مراتبی نیستند.

فهرست گاردنر شامل موارد زیر است: هوش زبانی (هوش کلامی) هوش ریاضی (هوش منطقی) هوش بین فردی (هوش بین فردی) هوش طبیعت گرا (هوشی طبیعی) هوش دیداری - فضایی (هوش تصویری) هوش موسیقایی (هوش موسیقی) هوشی بدنی-جنبشی (هوشی بدنی) هوشی درون فردی (هوشی خودشناسی) هوش وجودی (هوشی شگفتی) کودکان خردسالی که در زمینه های فوق از خود توانایی نشان می دهند چه کارهایی میتوانند انجام دهند؟ جدول ۱ مثال هایی را ارائه کرده است. این رویکرد گستردهتر نسبت به هوشی به خوبی با پژوهش های موجود در زمینه کودکی ارتباط دارد و امکان یک نگرش کلی گرایانه یا جامع نسبت به رشد و شناخت توانایی ها را فراهم ساخته است. اگرچه علیرغم این رویکرد گستردهتر کودکان معمولا در زمینه ریاضیات و زبان توانایی هایی از خود بروز میدهند.


موضوع جدید روانشناسی کودکان درباره هوش:

بررسی رابطه خلاقیت هیجانی با هوش و توانایی های شناختی دانش آموزان