هنگامی که بیشتر مردم در مورد شادی صحبت می کنند، ممکن است در مورد احساس خود در لحظه حال صحبت کنند، یا ممکن است به یک حس کلی تر از احساس خود در مورد زندگی به طور کلی اشاره کنند.
از آنجایی که شادی معمولاً یک اصطلاح تعریف شده است، روانشناسان و سایر دانشمندان علوم اجتماعی معمولاً وقتی در مورد این وضعیت عاطفی صحبت می کنند از اصطلاح "بهزیستی ذهنی" استفاده می کنند. همانطور که به نظر می رسد، بهزیستی ذهنی تمایل دارد بر احساسات شخصی کلی فرد در مورد زندگی خود در زمان حال تمرکز کند.
دو جزء کلیدی شادی (یا بهزیستی ذهنی) عبارتند از:
تعادل عواطف: هرکسی عواطف، احساسات و حالات مثبت و منفی را تجربه می کند. شادی به طور کلی با تجربه بیشتر احساسات مثبت نسبت به احساسات منفی مرتبط است.
رضایت از زندگی: این به میزان رضایت شما از بخش‌های مختلف زندگی‌تان از جمله روابط، کار، دستاوردها و چیزهایی که مهم می‌دانید مربوط می‌شود.
چگونه بفهمیم خوشحالیم
در حالی که درک شادی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، برخی از علائم کلیدی وجود دارد که روانشناسان هنگام سنجش و ارزیابی شادی به دنبال آن هستند.


برخی از نشانه های کلیدی شادی عبارتند از:
احساس می کنید که دارید زندگی ای را که می خواستید انجام می دهید
احساس اینکه شرایط زندگی شما خوب است
احساس اینکه آنچه را که در زندگی می خواهید انجام داده اید (یا خواهید کرد).
از زندگی خود احساس رضایت کنید
احساس مثبت بیشتر از منفی
یک نکته مهم که باید به خاطر بسپارید این است که شادی حالت سرخوشی مداوم نیست. در عوض، شادی یک حس کلی از تجربه احساسات مثبت بیشتر از احساسات منفی است.
افراد شاد هنوز هم گهگاه طیف وسیعی از احساسات انسانی - خشم، ناامیدی، کسالت، تنهایی و حتی غم را احساس می کنند. اما حتی زمانی که با ناراحتی مواجه می‌شوند، یک حس اساسی خوش‌بینی دارند که اوضاع بهتر خواهد شد، می‌توانند با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است کنار بیایند، و می‌توانند دوباره احساس خوشبختی کنند.
 فواید خوش بینی
انواع خوشبختی
راه های مختلفی برای تفکر درباره شادی وجود دارد. به عنوان مثال، ارسطو، فیلسوف یونان باستان، بین دو نوع شادی تمایز قائل شد: هدونیا و اودایمونیا .

هدونیا: شادی لذتی از لذت ناشی می شود. اغلب با انجام کاری که احساس خوبی دارد، مراقبت از خود، برآوردن خواسته ها، تجربه لذت و احساس رضایت همراه است.
ائودمونیا: این نوع شادی از جستجوی فضیلت و معنا ناشی می شود. مؤلفه های مهم رفاه ائودمونیک از جمله احساس اینکه زندگی شما دارای معنا، ارزش و هدف است. این بیشتر با انجام مسئولیت ها، سرمایه گذاری در اهداف بلندمدت، توجه به رفاه دیگران و زندگی بر اساس ایده آل های شخصی مرتبط است.
هدونیا و ائودمونیا امروزه در روانشناسی بیشتر به ترتیب به عنوان لذت و معنا شناخته می شوند. اخیراً، روانشناسان اضافه کردن مولفه سوم را پیشنهاد کرده اند که به تعامل مربوط می شود . اینها احساس تعهد و مشارکت در عرصه های مختلف زندگی است.
تحقیقات حاکی از آن است که افراد شاد تمایل دارند در سطح رضایت از زندگی ائودمونیا رتبه بسیار بالایی داشته باشند و در رضایت از زندگی لذت جویانه خود بهتر از حد متوسط هستند.
همه اینها می توانند نقش مهمی در تجربه کلی شادی داشته باشند، اگرچه ارزش نسبی هر یک می تواند بسیار ذهنی باشد. برخی از فعالیت‌ها ممکن است هم لذت‌بخش و هم معنادار باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به یک سمت یا آن طرف بیشتر منحرف شوند.
به عنوان مثال، داوطلب شدن برای هدفی که به آن اعتقاد دارید، ممکن است بیشتر معنادار باشد تا لذت بخش. از سوی دیگر، تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما ممکن است از نظر معنی پایین تر و از نظر لذت بالاتر باشد.
برخی از انواع شادی که ممکن است تحت این سه دسته اصلی قرار گیرند عبارتند از:

شادی: احساسی اغلب نسبتا کوتاه که در لحظه حال احساس می شود
هیجان: احساس شادی که شامل انتظار برای چیزی با انتظار مثبت است
قدردانی: یک احساس مثبت که شامل سپاسگزاری و قدردانی است
غرور: احساس رضایت از کاری که انجام داده اید
خوش بینی: این روشی است برای نگاه کردن به زندگی با دیدگاهی مثبت و شاد
رضایت: این نوع شادی شامل احساس رضایت است
 انواع خوشبختی چیست؟
چگونه شادی را پرورش دهیم؟
در حالی که برخی افراد به طور طبیعی تمایل دارند شادتر باشند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای پرورش احساس شادی خود انجام دهید.
اهداف درونی را دنبال کنید
دستیابی به اهدافی که ذاتاً برای دنبال کردن آنها انگیزه دارید، به ویژه اهدافی که بر رشد شخصی و اجتماع متمرکز هستند، می تواند به افزایش شادی کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که دنبال کردن این نوع از اهداف با انگیزه درونی می تواند شادی را بیشتر از دنبال کردن اهداف بیرونی مانند به دست آوردن پول یا موقعیت افزایش دهد.
لذت بردن از لحظه
مطالعات نشان داده‌اند که افراد تمایل به کسب درآمد بیش از حد دارند – آن‌ها آنقدر روی جمع‌آوری چیزها متمرکز می‌شوند که لذت واقعی از کاری که انجام می‌دهند را از دست می‌دهند.
بنابراین، به‌جای افتادن در دام انباشته شدن بی‌خبر به ضرر خوشبختی خود، بر تمرین شکرگزاری برای چیزهایی که دارید تمرکز کنید و در حین حرکت از این فرآیند لذت ببرید.
افکار منفی را دوباره قالب بندی کنید
وقتی دیدید که در یک دیدگاه بدبینانه گیر افتاده اید یا در حال تجربه منفی هستید، به دنبال راه هایی باشید که بتوانید افکار خود را به روشی مثبت تر اصلاح کنید.
مردم یک سوگیری منفی طبیعی دارند ، یا تمایل دارند که به چیزهای بد بیشتر توجه کنند تا چیزهای خوب. این می‌تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، از نحوه تصمیم‌گیری گرفته تا نحوه برداشت شما از دیگران. نادیده گرفتن جنبه های مثبت - یک تحریف شناختی که در آن افراد بر جنبه های منفی تمرکز می کنند و مثبت ها را نادیده می گیرند - نیز می تواند به افکار منفی کمک کند.
چارچوب بندی مجدد این ادراکات منفی به معنای نادیده گرفتن بدی ها نیست. در عوض، این به معنای تلاش برای نگاه متعادل تر و واقع بینانه تر به رویدادها است. این به شما امکان می دهد الگوهای تفکر خود را متوجه شوید و سپس افکار منفی را به چالش بکشید.
 چارچوب بندی مجدد شناختی چیست؟
تاثیر شادی
نشان داده شده است که شادی می تواند نتایج مثبت را در بسیاری از زمینه های مختلف زندگی پیش بینی کند.
احساسات مثبت باعث افزایش رضایت از زندگی می شود.
شادی به افراد کمک می کند تا مهارت های مقابله ای و منابع عاطفی قوی تری بسازند.
احساسات مثبت با سلامتی و طول عمر بهتر مرتبط هستند. یک مطالعه نشان داد افرادی که احساسات مثبت بیشتری را نسبت به احساسات منفی تجربه می‌کنند، احتمالاً در یک دوره 13 ساله زنده مانده‌اند.
احساسات مثبت تاب آوری را افزایش می دهد. تاب‌آوری به افراد کمک می‌کند استرس را بهتر مدیریت کنند و در صورت مواجهه با موانع، بهتر به عقب برگردند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد شادتر تمایل به سطوح پایین‌تری از هورمون استرس کورتیزول دارند و این مزایا در طول زمان باقی می‌مانند. 6
افرادی که گزارش می دهند وضعیت رفاهی مثبتی دارند، به احتمال زیاد رفتارهای سالمی مانند خوردن میوه و سبزیجات و انجام تمرینات بدنی منظم دارند. 7
شاد بودن ممکن است به شما کمک کند کمتر مریض شوید. حالات روانی شادتر با افزایش ایمنی مرتبط است.


مشخصات این پایان نامه:
عنوان پایان نامه: مقایسه مؤلفه های بهزیستی روان شناختی ، شادکامی و میزان سازگاری اجتماعی در زنان دارای همسر بیمار روانی و عادی
موارد قابل استفاده از این پایان نامه: آموزش پروپوزال و پایان نامه نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پایان نامه استاندارد: فصل اول: طرح و کلیات پژوهش. / فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و مروری بر پژوهشهای پیشین. / فصل سوم: روش اجرای پژوهش. / فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش. / فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد.
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه: 112 صفحه


کد فایل : 60