بهتر است به عنوان حالتی از توجه متمرکز ، تلقین پذیری شدید و تخیلات واضح بیان شود. افرادی که در حالت هیپنوتیزم هستند اغلب خواب‌آلود به نظر می‌رسند، اما در واقعیت، آنها در حالت بیش‌آگاهی هستند.


در حالی که افسانه ها و باورهای غلط زیادی وجود دارد، هیپنوتیزم یک فرآیند بسیار واقعی است که می تواند به عنوان یک ابزار درمانی استفاده شود. هیپنوتیزم مزایای پزشکی و درمانی دارد، به ویژه در کاهش درد و اضطراب. حتی گفته شده است که هیپنوتیزم می تواند علائم زوال عقل را کاهش دهد.

انواع هیپنوتیزم
روش های مختلفی برای ارائه هیپنوتیزم وجود دارد:

هیپنوتیزم هدایت شده : این شکل از هیپنوتیزم شامل استفاده از ابزارهایی مانند دستورالعمل های ضبط شده و موسیقی برای القای حالت هیپنوتیزمی است. سایت‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل اغلب از این نوع هیپنوتیزم استفاده می‌کنند.
هیپنوتیزم درمانی: هیپنوتیزم درمانی استفاده از هیپنوتیزم در روان درمانی است و توسط پزشکان و روانشناسان دارای مجوز برای درمان بیماری هایی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات خوردن انجام می شود.
خود هیپنوتیزمی : خود هیپنوتیزمی فرآیندی است که زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به خودی خود حالت هیپنوتیزمی را القا کند. اغلب به عنوان یک ابزار خودیاری برای کنترل درد یا مدیریت استرس استفاده می شود.
 نحوه استفاده از خود هیپنوتیزم برای مدیریت استرس

چرا ممکن است فردی تصمیم بگیرد هیپنوتیزم را امتحان کند؟ در برخی موارد، افراد ممکن است به دنبال هیپنوتیزم برای کمک به مقابله با درد مزمن یا کاهش درد و اضطراب ناشی از روش‌های پزشکی مانند جراحی یا زایمان باشند.


موارد زیر تنها چند مورد از کاربردهای هیپنوتیزم است که در تحقیقات نشان داده شده است:


کاهش علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
کنترل درد در حین اعمال دندانپزشکی
از بین بردن یا کاهش شرایط پوستی از جمله زگیل و پسوریازیس
مدیریت برخی از علائم ADHD
درمان شرایط درد مزمن مانند آرتریت روماتوئید
درمان و کاهش درد هنگام زایمان
کاهش علائم زوال عقل
کاهش تهوع و استفراغ در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی

هیپنوتیزم همچنین برای کمک به افرادی با تغییرات رفتاری مانند ترک سیگار، کاهش وزن یا جلوگیری از خیس شدن در رختخواب استفاده شده است.

تاثیر هیپنوتیزم
هیپنوتیزم چه تاثیری دارد؟ تجربه هیپنوتیزم می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

برخی از افراد هیپنوتیزم شده گزارش می دهند که در طول حالت هیپنوتیزم احساس جدایی یا آرامش شدید می کنند در حالی که برخی دیگر حتی احساس می کنند که به نظر می رسد اعمال آنها خارج از اراده آگاهانه آنها رخ می دهد. افراد دیگر ممکن است کاملاً آگاه باشند و قادر به انجام مکالمات در هنگام هیپنوتیزم باشند.

آزمایش‌های محقق ارنست هیلگارد نشان داد که چگونه می‌توان از هیپنوتیزم برای تغییر چشمگیر ادراکات استفاده کرد.
  پس از آموزش به یک فرد هیپنوتیزم شده که در بازوی خود احساس درد نکند، بازوی شرکت کننده در آب یخ قرار داده شد. در حالی که افراد هیپنوتیزم نشده به دلیل درد مجبور بودند پس از چند ثانیه بازوی خود را از آب بیرون بیاورند، افراد هیپنوتیزم شده توانستند بازوهای خود را برای چند دقیقه در آب یخ زده بدون اینکه احساس درد کنند، رها کنند.
در حالی که بسیاری از مردم فکر می کنند که نمی توان آنها را هیپنوتیزم کرد، تحقیقات نشان داده است که تعداد زیادی از مردم بیشتر از آن چیزی که فکر می کنند هیپنوتیزم پذیر هستند. تحقیقات نشان می دهد که:

بین 10 تا 15 درصد افراد به هیپنوتیزم بسیار واکنش نشان می دهند.
تقریباً 10 درصد از بزرگسالان هیپنوتیزم کردن آنها دشوار یا غیرممکن است.
کودکان بیشتر مستعد هیپنوتیزم هستند.
افرادی که می توانند به راحتی در خیال پردازی ها جذب شوند، به هیپنوتیزم بسیار واکنش نشان می دهند.

 هیپنوتیزم بالینی چگونه کار می کند؟
در حالی که فراموشی ممکن است در موارد بسیار نادری رخ دهد، مردم عموماً همه چیزهایی را که هنگام هیپنوتیزم شدن اتفاق افتاده به خاطر می آورند. با این حال، هیپنوتیزم می تواند تأثیر قابل توجهی بر حافظه داشته باشد. فراموشی پس از هیپنوتیزم می تواند باعث شود که فرد چیزهای خاصی را که قبل یا در طول هیپنوتیزم رخ داده اند فراموش کند. با این حال، این اثر به طور کلی محدود و موقت است.
در حالی که می توان از هیپنوتیزم برای تقویت حافظه استفاده کرد، تأثیرات آن به طور چشمگیری در رسانه های محبوب اغراق شده است. تحقیقات نشان داده است که هیپنوتیزم منجر به تقویت یا دقت قابل توجه حافظه نمی شود و هیپنوتیزم در واقع می تواند به خاطرات نادرست یا تحریف شده منجر شود .
علیرغم داستان هایی در مورد هیپنوتیزم شدن افراد بدون رضایت آنها، هیپنوتیزم به مشارکت داوطلبانه بیمار نیاز دارد. با این حال، افراد از نظر میزان هیپنوتیزم پذیری و تلقین پذیری آنها در هنگام هیپنوتیزم متفاوت هستند. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به شدت تلقین پذیر هستند، بیشتر در هنگام هیپنوتیزم احساس عاملیت کمتری را تجربه می کنند.
در حالی که مردم اغلب احساس می کنند که اعمال آنها تحت هیپنوتیزم بدون تأثیر اراده آنها انجام می شود، هیپنوتیزم کننده نمی تواند شما را مجبور به انجام اعمالی کند که برخلاف میل شماست.
در حالی که هیپنوتیزم می تواند برای افزایش عملکرد استفاده شود، نمی تواند افراد را قوی تر یا ورزشکارتر از توانایی های فیزیکی موجودشان کند.
تاریخچه هیپنوتیزم
استفاده از حالت‌های خلسه مانند هیپنوتیزم به هزاران سال قبل برمی‌گردد، اما هیپنوتیزم در اواخر قرن هجدهم با کار پزشکی به نام فرانتس مسمر شروع به رشد کرد. این عمل به لطف دیدگاه های عرفانی مسمر شروع ضعیفی داشت، اما در نهایت علاقه به رویکردی علمی تر تغییر کرد.

هیپنوتیزم در اواخر قرن نوزدهم در زمینه روانشناسی اهمیت بیشتری پیدا کرد و ژان مارتین شارکو از آن برای درمان زنانی استفاده کرد که در آن زمان هیستری نامیده می شد . این کار بر زیگموند فروید و توسعه روانکاوی تأثیر گذاشت .

اخیراً، تعدادی نظریه مختلف برای توضیح دقیق نحوه عملکرد هیپنوتیزم وجود داشته است. یکی از شناخته شده ترین نظریه ها، تئوری تفکیک جدید هیپنوتیزم هیلگارد است.

به گفته هیلگارد، افرادی که در حالت هیپنوتیزم هستند، هوشیاری شکافی را تجربه می کنند که در آن دو جریان متفاوت از فعالیت ذهنی وجود دارد. در حالی که یک جریان هوشیاری به پیشنهادات هیپنوتیزور پاسخ می دهد، جریان جدا شده دیگری اطلاعات خارج از آگاهی خودآگاه فرد هیپنوتیزم شده را پردازش می کند .


پیشینه داخلی و خارجی جدید سال جاری:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
21 صفحه


کد فایل : 21112