اندازه گیری فقر پیچیده است زیرا شاخص های مورد استفاده در حال حاضر دارای محدودیت هایی هستند.

با این وجود، به نظر می رسد فقر در میان افراد مسن در حال افزایش است. علاوه بر شاخص‌های درآمد و سبد بازار، شاخص‌های مبتنی بر سطح تحصیلات، وضعیت سلامت، منطقه جغرافیایی، پوشاک، مسکن، امنیت غذایی و شمول اجتماعی تصویری از فقر را به واقعیت نزدیک‌تر ارائه می‌دهند. به طور متوسط تخمین زده می شود که چقدر طول می کشد تا یک نوادۀ یک خانواده فقیر در یکی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به میانگین درآمد کشورش برسد.

این یافته نشان می دهد که فقر از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و غلبه بر آن می تواند زمان زیادی طول بکشد. فقر عواقب عظیمی برای افراد، خانواده ها و جوامع دارد. در حالی که فقر بر افراد در هر سنی تأثیر می گذارد، چالش های منحصر به فردی برای افراد مسن ایجاد می کند. در واقع، فقر به چالش‌های سالمندی می‌افزاید، مانند نیازهای فزاینده به خدمات بهداشتی و اجتماعی، از دست دادن استقلال، کاهش تحرک، و کاهش حمایت اجتماعی و اجتماعی. طبق آمار کانادا، کانادا در میان کشورهای OECD با میانگین نرخ فقر 14.3 درصد برای افراد مسن رتبه دوازدهم را دارد (از 4.1 درصد در آلبرتا تا 26.7 درصد در نیوفاندلند و لابرادور). به نظر می رسد فقر بیشتر در میان زنان و گروه های خاصی از افراد مسن، از جمله افرادی که به تنهایی زندگی می کنند شایع است. همانطور که گفته شد، ترسیم دورنمای روشنی از فقر آسان نیست.

با کمال تعجب، برخی دولت ها خط فقر رسمی ندارند، یعنی مقدار پولی که کمتر از آن فرد یا خانواده ای «فقیر» در نظر گرفته شود. اینها محدودیت دارند به نظر می رسد درآمد رایج ترین شاخص باشد. اگرچه این یک نقطه شروع است، اما استفاده از درآمد به عنوان یک شاخص تمام ابعاد فقر را در نظر نمی گیرد. برای سال‌ها، دولت‌های شهری، استانی، منطقه‌ای و فدرال تعهد خود را برای توسعه و اجرای استراتژی‌های کاهش فقر ابراز کرده‌اند. . بنابراین به موقع است که شاخص هایی را که می توان برای اندازه گیری فقر در میان سالمندان مورد استفاده قرار داد بررسی کرد.

یک بررسی سیستماتیک اخیرا نشان داد که اکثر مطالعات، فقر را در میان سالمندان بر اساس شاخص‌های درآمد و سبد بازار اندازه‌گیری کرده‌اند. مطالعات به میزان کمتری از شاخص‌های فقر بر اساس دارایی یا ثروت افراد و همچنین شاخص‌هایی استفاده کرده‌اند که فقر را آنگونه که بزرگسالان مسن‌تر درک می‌کنند نشان می‌دهند (به عنوان مثال، مقدار پولی که برای زندگی در یک جامعه ضروری تلقی می‌شود).

بررسی سیستماتیک همچنین برخی از روندهای تحقیقاتی را برجسته کرد. در واقع، مطالعات به طور فزاینده ای بر اندازه گیری فقر در میان سالمندان با استفاده از ترکیبی از شاخص ها تمرکز می کنند. هدف در نظر گرفتن ابعاد مختلف فقر و ایجاد برآوردهای دقیق تر است.

سایر شاخص های پیشنهادی در مطالعات برای اندازه گیری فقر در میان سالمندان عبارتند از:

- وضعیت سلامتی افراد مسن (و نیازهای آنها به خدمات بهداشتی و اجتماعی)؛ - سطح تحصیلات سالمندان، مانند کسب مهارت ها و دانش مفید برای زندگی در جامعه. - توانایی افراد مسن برای خرید لباس یا کفش مناسب؛ - سطح امنیت غذایی، از جمله توانایی افراد مسن برای به دست آوردن غذای کافی، سالم و مغذی، و خوردن حداقل یک وعده غذایی در روز حاوی گوشت، ماهی یا یک معادل گیاهخواری؛ - هزینه های مربوط به اسکان و دسترسی به مسکن مناسب و ایمن، از جمله امکان اتصال به اینترنت یا حفظ دمای مناسب در خانه هایشان. - سطح شمول اجتماعی، و فرصت سفر با ماشین یا وسایل نقلیه عمومی برای شرکت در فعالیت ها و زندگی اجتماعی؛ و - ویژگی های جوامعی که در آن افراد مسن زندگی می کنند (به عنوان مثال، دسترسی به زیرساخت ها و خدمات عمومی). 

داشتن خط فقر رسمی و شاخص های قوی برای استراتژی های کاهش فقر ضروری است. بدون آنها، برای یک دولت امکان تعیین اهداف، ارزیابی اثربخشی مداخلات کاهش فقر و گزارش عمومی در مورد دستیابی به این اهداف وجود ندارد. دولت و در مطالعات فقر برای توسعه شاخص های فقر مرتبط تر، معتبرتر و قابل اعتمادتر. به هر حال، آنها بهتر از هرکسی از چالش‌های پیش روی افراد مسن که در تلاش برای تامین هزینه‌های زندگی هستند، می‌دانند.


مشخصات این پروپوزال:
عنوان پروپوزال:  آثار قیمتی هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر(مطالعه موردي اقتصاد ايران)
موارد قابل استفاده از این پروپوزال: آموزش پروپوزال نویسی – برای درس روش تحقیق رشته اقتصاد و مدیریت و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد: مقدمه – بیان مسئله – اهمیت و ضرورت – پیشینه – اهداف جزئی و کلی – فرضیه ها - تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – روش - جامعه، نمونه و روش نمونه گیری – ملاک ورود و خروج – ابزار - روش اجرا - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات - منابع فارسی و انگلیسی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه: 25 صفحه پروپوزال و 89 صفحه پایان نامه
کد فایل : 49


هدیه ویژه : این پروپوزال همراه با فایل کامل پروژه می باشد. پس از خرید پروپوزال فایل کامل پایان نامه رشته اقتصاد همین موضوع به عنوان هدیه در اختیار شما قرار می گیرد.


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی