نمونه پروپوزال آماده روانشناسی در مورد اوتیسم

 عنوان: اثربخشی روش دوساهو بر عملکرد اجرایی، انعطاف پذیری ذهنی و نظریه ذهن کودکان اتیستیک با عملکرد بالا 4 تا 10 سال
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 27 صفحه
شماره: 26


قسمتی از این پروپوزال:

بیان مسئله :

اختلال کارکرد اجرایی در واقع بسیاری از مشخصات اتیسم را در ابعاد اجتماعی و غیر اجتماعی در بر می گیرد. مشکلات رفتاری که توسط این تئوری شناخته شده اند؛ رفتارهای خشک و یکنواخت، ضعف در شروع یک عمل جدید و تمایل به ادامه عمل پیشین دارند. رفتارهای تکراری در زندگی روزمره ی بسیاری از افراد مبتلا به اتیسم غالب هستند (فریت ، 2003). کارکرد اجرایی از تحقیقات نوروپپتیک به وجود نیامده بلکه این مفهوم از طریق محققینی به وجود آمد که بیان داشتند که برخی از علائم اتیسم شبیه به علائم مربوط به صدمه مغزی است. همچنین این علائم به طور واضح توسط تئوری های دیگر توضیح داده نشدند.

به طور مثال؛ نیاز به یکسانی، مشکل در تغییر توجه، تمایل به تکرار و ضعف در کنترل تکانه از علائمی هستند که توسط افرادی نشان داده می شد که هم اکنون به عنوان سندرم اختلال عملکردی شناخته می شوند. این افراد مشکلاتی در کارکرد اجرایی دارند که با صدمه به لوب فرونتال نه به صورت محدود ارتباط دارد. این موضوع باعث شد که برخی محققین مانند اونزنوف بیان دارند که اتیسم یک نقص در کارکرد اجرایی است (اوزنوف و همکاران، 1991). طبق نظریه نارسایی کارکرد اجرایی، خصوصیات اصلی افراد دارای اختلال اتیسم، به علت ناتوانی در کنترل کارکرد اجرایی و تغییر جهت دادن به مسیر توجه (انعطاف پذیری) است (پکستون و استای ، 2007).

کارکرد انعطاف پذیری جزء کنش های اجرایی است که ضعف در این مولفه با درجاماندگی، حرکات تکراری و دشواری در تنظیم و تعدیل فعالیت های حرکتی و توانایی تغییر فکر و عمل در برابر تغییرات محیطی مشخص می شود (هیل ، 2004). پژوهش ها نشان داده است که نقص در کنش های انعطاف پذیری ارتباط زیادی با اختلال اتیسم دارد و افراد مبتلا به اتیسم آسیب بیشتری نسبت به دیگر اختلال های رشدی نشان می دهند (راجن دران و میچل ، 2007). علاوه بر آن، یافته ها نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال اتیسم انعطاف پذیری ضعیف تر و خطای درجاماندگی بیشتری را در آزمون کارت های ویسکانسین نشان می دهند (اوزنوف و همکاران، 1994، 1991).

یکی دیگر از اساسی ترین نقایص پایه ای در اختلالات اوتیستیک نقص در نظریه ذهن است. کودکان مبتلا به اختلال اتیسم نه تنها در درک این که دیگران دارای ذهن هستند، مشکل دارند بلکه در درک این نکته نیز ناتوان هستند که ذهن دیگران، دارای افکار متفاوتی است و رفتار افراد توسط این حالت های ذهنی تعیین می شود و لذا کودکان مبتلا به اختلال اتیسم، فاقد نظریه ذهن بوده و از نوعی کوری روانی رنج می برند (بارون –کوهن و همکاران، 2000، 2001 ). این نقایص هم در زمینه محرک های دیداری و هم در زمینه محرک های شنیداری وجود دارد (روزرفورد و همکاران، 2004).

اهمیت و ضرورت:

شیوع اختلال اوتیستیک به دلایل مختلفی در حال افزایشی چشمگیر است (یرینگینگ- آلسوپی ، 2008). اختلال اوتیستیک در 5 تا 10 مورد، در هر هزار تولد دیده می شود. بررسی های اخیر بیشتر تمایل دارند که برآورد شیوع 1-2 مورد در 1000 برای اتیسم و نزدیک به 6 در 1000 برای اختلالات طیف در نظر بگیرند (نیوسافر و همکاران، 2007). اختلال اتیسم در هر دو جنس دیده می شود، اما فراوانی آن در پسرها 3 تا 4 برابر دختران است(کلانتری و گوهری انارکی، 1382). گزاراشات جدید درجات گسترده ای از شیوع اختلال اتیسم، 1 در هر 160 کودک را ارائه داده است. همچنین پسران 4 تا 5 برابر دختران احتمال مبتلا شدن به اتیسم را دارند (اسکولتز و آندرسون ، 2003). و این عوامل موجب جلب توجه متخصصان شاخه های مختلف علوم و برنامه ریزان بهداشت جهانی را به خود جلب نموده تا حدی که سازمان بهداشت جهانی با اختصاص روز جهانی اطلاع رسانی پیرامون این اختلال، اهتمامی فراگیر برای شناسایی زود هنگام و طراحی و اجرای مداخلات زود هنگام در این زمینه را خواستار گردیده است (اصغری نکاح و همکاران، 1390). تحقیقات فراوانی نشان داده اند که حرکت و فعالیت های فیزیکی می تواند موجب رشد شناخت و تحول آن گردد؛ حرکت و شناخت و هیجان و رشد اجتماعی رابطه بسیار مستحکمی با هم دارند، پژوهش ها نشان داده اند در اثر جنبش و حرکت مغز متحمل تغییراتی می شود که برای عملکرد شناختی بهینه لازم و مطلوب است (کوزیول و همکاران، 2013). یکی از جدیدترین نظریه های حوزه رشدشناخت، نظریه ذهن است که پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و لازمه درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز می باشد. آسیب در این نظریه، از مهم ترین ویژگی های افراد اتیستیک می باشد و پیامدهای گسترده ای را در همه زمینه های رشدی و سازگاری افراد با اختلال اتیسم دارد. بنابراین بسیار مهم است که برای بهبود نظریه ذهن و در نتیجه شناخت و تعامل اجتماعی بهتر این کودکان به آنها کمک کنیم (پریور ، 2003).

پیشینه پژوهش :

پژوهش های داخلی :

شیرازی و همکاران (1395) پژوهشی با هدف اثربخشی توانبخشی روانی به شیوه دوسا بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران همودیالیز شهر زاهدان انجام دادند. این مطالعه نیمه‌تجربی، بر روی 30 نفر از بیماران مرد همودیالیزی دارای پرونده در انجمن حمایت از بیماران کلیوی و مراکز خصوصی شهر زاهدان انجام شد. بیماران، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. بیماران گروه آزمایش در 11 جلسه درمان 45دقیقه‌ای، تحت درمان آرام‌سازی روانی حرکتی دوسا قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماریSPSS (ویرایش 19) و آزمون‌های آماری تی‌مستقل و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس قبل از مداخله در بیماران گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری نداشت (05/0P>)؛ ولی بعد از مداخله در بیماران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل این تفاوت به‌طور معنی‌داری کمتر بود (001/0P<). همچنین میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران گروه آزمایش بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به‌طور معنی‌داری کاهش داشت (001/0P<)؛ ولی در بیماران گروه کنترل تفاوت معنی‌داری به‌دست نیامد (05/0P>).

پژوهش های خارجی:

کوچ و هاسبروک (2013) در پژوهشی با عنوان "بررسی ارتباط بین فعالیت بدنی، تناسب اندام و عملکرد شناختی" نشان داده است که چگونه عملکرد شناختی و پیشرفت تحصیلی با فعالیت بدنی و سطح تناسب اندام همراه است. بررسی های در مورد اثرات باقیمانده از ورزش در شناخت نشان می دهد که انجام هر گونه فعالیت بدنی قبل از تکالیف یادگیری مشکل ممکن است مفید باشد. شواهد قابل توجهی نشان می-دهدکه بین فعالیت بدنی، تناسب اندام و بهبود شناختی و عملکرد اجرایی و کنترل اجرایی رابطه وجود دارد. منظور از عملکرد اجرایی، فرایندهای شناختی لازم برای شناخت رفتار هدفمند است که در طول دوران کودکی و نوجوانی رشد می کند (بست ، 2010)، کنترل اجرایی یک بخش از فرایندهای خودنظارتی هدفمند در انتخاب، برنامه ریزی و هماهنگی فرایندهای محاسباتی درک زمینه ای، حافظه و عمل می باشد. تکالیف و وظایف خاص شامل برنامه ریزی، زمان بندی، حافظه کاری، تکالیف چندگانه و کنارآمدن با ابهام و همچنین پاسخ بازداری و انعطاف پذیری ذهنی می شود (هیلمن ، 2009).

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :

اختلال اتیستیک با عملکرد بالا:

تعریف مفهومی:

کودک مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا کودکی است که با تعریف اختلالات طیف اتیسم تناسب دارد ( تأخیر و انحراف در حداقل دو تا از زمینه های متعدد رشد مشتمل بر 3 گروه عمده از مسائل رفتاری و مربوط به رشد که شامل: اختلال در تعامل اجتماعی متقابل، اختلال در برقراری رابطه و فعالیت پنداری، مجموعه بسیار محدودی از علائق و فعالیت ها می باشد، همچنین شروع بروز اختلال قبل از دوره رشد اولیه ؛ کودک اتیستیک با عملکرد بالا در جدیدترین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری طبقه بندی اختلال های روانی ( (DSM-5؛ در سطح اول اختلالات طیف اتیسم قرار می گیرد که از نظر شدت بعنوان سطح نیازمند حمایت درجه بندی می شوند(انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013؛ ترجمه سید محمدی، 1393).

تعریف عملیاتی:

در این پژوهش کودک مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا به وسیله ی تشخیص روانپزشک و مقیاس درجه بندی اوتیسم گیلیام(GARS) شناسایی می شوند.

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اتیسم 4تا 10 ساله شهر ... بودند که در سال 96 به مراکز بهزیستی شهر ... مراجعه کرده اند.

روش نمونه گیری پژوهش حاضر نمونه گیری در دسترس خواهد بود، از کودکان اتیستیک که بر اساس مصاحبه بالینی ساختار یافته توسط روانپزشک مبتلا به اختلال اتیسم هستند و به مرکز بهزیستی مراجعه کرده-اند و خانواده هایشان برای شرکت آنها در جلسات درمانی رضایت و آمادگی خود را اعلام کرده اند، 7 نفر که با تشخیص روانپزشک و بعد از اجرای مقیاس درجه بندی اوتیسم گیلیام(GARS) مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا تشخیص داده شده اند، انتخاب و روش دوسا در مورد آنها انجام شد.

ابزار:

آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین در سال 1948 به کوشش گرانت و برگ تهیه و تدوین شد. این آزمون به طور سنتی برای بررسی تغییر مجموعه، انعطاف پذیری، حل مساله و شکل گیری مفهوم و توانایی غلبه بر گرایش به تکرار و درجا زدن به کار می رود که از کنش های اجرایی مغز است. نمره گذاری کارت های جایگذاری شده در چهار زمینه انجام می پذیرد: مقوله های دست یافته، خطای کل، خطای درجاماندگی و سایر خطاها. چندین پژوهش از اعتبار و پایایی آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین حمایت کرده اند(پور آقا رودبره و همکاران، 1391). منابع : ...


قیمت با تخفیف ویژه:


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی