نمونه پروپوزال برای روش تحقیق روانشناسی

 عنوان: بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر همدلی، کنترل خشم و سبک های ابراز و مهار خشم دانش آموزان
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 28 صفحه
شماره: 18


قسمتی از این پروپوزال:

یکی از فرایندهای اساسی در تحول به هنجار انسان، رشد ظرفیت برای ارتباط با دیگران می باشد. همدلی به عنوان یک توانایی بی نظیر در ارتباط با دیگران از هنگام تولد حضور داشته و به طور افزایشی از نوزادی و کودکی تا نوجوانی متحول می شود (هانانیا، روسناگل، هیگینز و السندرو ، 2000). این فرایند با حمایت از فعالیت های مشترک و انسجام گروهی، فرد را توانمند کرده و زندگی اجتماعی او را تحت تاثیر قرار می دهد (ریف، کتلیر و ویفرینک ، 2010). همدلی عبارت است از توانایی درک هیجان ها و عواطف مناسب (بیلینگتون، بارن-کوهن و ویل رایت ، 2007). در ادبیات پژوهشی تمرکز اصلی در تعریف همدلی بر شناخت و هیجان است. در روی آورد نقش پذیری شناختی، دیموند (1949، نقل از زرشقایی، نوری و عریضی، 1389) همدلی را فرایندی می داند که در آن شخص، نقش فرد دیگری را به خود می گیرد و به گونه ای دقیق افکار، احساس ها و رفتار وی را درک و پیش بینی می کند. در حالی که برخی از مولفان (برای مثال مهرابیان و اپستین ، 1972) همدلی را به عنوان یک پاسخ هیجانی جانشین به تجارب هیجانی دیگران، تعریف کرده اند. در واقع، در نخستین روی آورد، بازشناسی احساس های دیگران و در روی آورد دوم، سهیم شدن در احساس ها و هیجان های آنها مورد توجه قرار گرفته است (زرشقایی و همکاران، 1389). در حال حاضر محققان بر این باورند که پاسخ همدلانه دارای دو بعد شناختی و هیجانی است (باولک، 2003؛ به نقل از زرشقایی و همکاران، 1389).

اهمیت و ضرورت:

در اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت خشم مهار نشده ویژگی بسیاری از اختلال های روانی و جسمی است. برای مثال تحقیقات نشان داده اند که خشم با شدت افسردگی، مصرف کوکایین، مصرف الکل و اقدام به خودکشی همبستگی داشته است. رافضی (1386) به نقل از نتیجه تحقیق پست (2002) می نویسد: که خشم در زنان ممکن است حتی منجر به رفتارهای خود تخریبی شود(رافضی، 1386). از طرف دیگر مشکلات جسمی چون دردهای عود کننده کمر، بیماری آتروسکلروز قلبی عروقی، دیس ریتمی قلبی از نوع فیبریلاسیون دهلیزی، افزایش فشار خون و چربی خون، کاهش توان و آمادگی و کاهش احساس خواب افراد نیز با خشم همبستگی داشته اند(شکیبایی و همکاران، 1383).

از طرف دیگر، یکی از دلایل عمده ی اقدام افراد به رفتارهای پرخاشگرانه، فقدان مهارت های ارتباطی اساسی در آن هاست. افراد پرخاشگر اغلب راه مکالمه و ارتباط کلامی موثر را نمی دانند و از روش های مناسبی برای ابراز وجود استفاده نمی کنند. ناتوانی آنها در انجام کارهای ساده ای مثل درخواست، مذاکره و شکوه و شکایت اغلب موجب ناراحتی دوستان، آشنایان و دیگر افراد وابسته می شود. این نقص های اجتماعی شدید موجب می گردد که فرد به صورت مکرر احساس ناکامی کند ونسبت به کسانی که با آنها رابطه مستقیم دارد خشمگین و پرخاشگر گردد. یکی از روش های کاهش رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز آموزش مهارت های اجتماعی به آنهاست (کاپلان و سادوک، 1995، ترجمه پورافکاری، 1391).

پیشینه:

پژوهش های داخلی

اشرفی و منجزی (1392) پژوهشی با هدف اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر میزان پرخاشگری دانش آموزان دختر دوره متوسطه انجام دادند. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه در سال تحصیلی 90 - 89 و نمونه تحقیق 60 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه پرخاشگری اهواز (A.A.I) بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود، که پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایشی و گواه، مداخله آزمایشی (مهارت های ارتباطی) بر روی گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 60 دقیقه ای و یک بار در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون، و آزمون پیگیری یک ماه پس از اجرای پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. به منظور تجزیه و انجام داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری و کواریانس (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر دوره متوسطه در پس آزمون و پیگیری موثر بوده است. نتایج درباره زیرمقیاس های پرخاشگری نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی در ابعاد خشم و عصبیت، تهاجم و توهین و لجاجت و کینه توزی نیز موثر بوده است.

پژوهش های خارجی

هررن کول و همکاران (2007) نوجوانان 12 تا 14 ساله را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که داشتن مهارت های ارتباطی و ابراز وجود و عزت نفس بالا از عوامل مهم در دوست یابی و ارتباط موثر با دیگران است. افراد دارای عزت نفس پایین از ارزش خود کمتر مطمئن هستند و بیشتر تحت تاثیر ارزیابی های اجتماعی قرار می گیرند و به این ارزیابی ها بیشتر توجه می کنند. یافته های پژوهش رابطه بین عزت نفس پایین و پرخاشگری در سطح بالا را تایید کردند. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها همدلی تعریف مفهومی: همدلی عبارت است از توانایی درک هیجان ها و عواطف مناسب (بیلینگتون و همکاران 2007).

تعریف عملیاتی:

همدلی

در پژوهش حاضر نمره ای است که آزمودنی از «فهرست واکنش های بین فردی» (دیویس، 1983 و 1996) کسب می کند.

کنترل خشم

تعریف مفهومی: خشم به حالتی عاطفی یا هیجانی اطلاق می شود که از تهییج ملایم تا خشم وحشیانه یا عصبانیت گسترده است و اغلب هنگامی متجلی می شود که راه نیل به اهداف یا براوردن نیازهای افراد، سد می شود (شعاری نژاد، 1388). کنترل خشم به پذیرش و انجام رفتار و کردار مناسب و موافق محیط و تغییرات محیطی اشاره دارد (وفایی، 1388).

تعریف عملیاتی:

کنترل خشم در پژوهش حاضر نمره ای است که آزمودنی از پرسشنامه مهارت های کنترل خشم حاجتی و همکاران (1387) کسب می کند.

ابراز و مهار خشم

تعریف مفهومی: اﺳﭙﻴﻠﺒﺮﮔﺮ (1999) ﺧﺸﻢ‌ را‌ ﺣﺎﻟﺘﻲ رواﻧﻲـزﻳﺴﺘﻲ ﻣﻲداﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻨﺶ‌ ﻣﺎﻫﻴﭽﻪای‌ و ﺑﺮاﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲ دﺳﺘﮕﺎه‬‬ ﻋﺼﺒﻲ ﺧﻮدﻛﺎر ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ. وی در ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺧﺸﻢ، آن را‌ ﺑﻪ‌ دو ﻧﻮع ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮده اﺳﺖ: ﺣﺎﻟﺖ‬‬‌ ﺧﺸﻢ و ﺻﻔﺖ ﺧﺸﻢ. «ﺣﺎﻟﺖ‌ ﺧﺸﻢ‌» ﺑﻪ واﻛﻨﺶﻫﺎی ﺧﺸﻤﮕﻴﻨﺎﻧﻪای ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد‌ ﻛﻪ‌ در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ‬‬ ﻳﻚ ﻣﺤﺮک ﺑﺮاﻧﮕﻴﺰاﻧﻨﺪه ﺑﻪوﺟﻮد ﻣﻲآﻳﺪ و ﺷﺪت آن ﺑﺎ ﺗﻮجه ﺑﻪ‌ ﻣﺎﻫﻴﺖ‌ ﻣﺤﺮک و رﮔﻪﻫﺎی‬‬‬ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ اﻓﺮاد از‌ ﺗﺤﺮﻳﻚﭘﺬﻳﺮی‌ ﺿﻌﻴﻒ‌ ﺗﺎ ﺧﺸﻢ ﺷﺪﻳﺪ‌ ﺗﻐﻴﻴﺮ‌ ﻣﻲﻛﻨﺪ. اﻣﺎ «ﺻﻔﺖ ﺧﺸﻢ‌» ﺑﻪ‌ ﻳﻚ‬‬ رﮔﻪ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ اﺷﺎره دارد ﻛﻪ اﻓﺮاد ﻣﺴﺘﻌﺪ آن ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎ را ﺗﻬﺪﻳﺪآﻣﻴﺰ‌ و ﻣﺤﺮوم‌ ﻛﻨﻨﺪه‬‬ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﮔﺮاﻳﺶ ﻣﺪاوﻣﻲ ﺑﻪ‌ واﻛﻨﺶ‌ ﺧﺸﻤﮕﻴﻨﺎﻧﻪ دارﻧﺪ. جامعه، نمونه و روش نمونه گیری: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان شهر ... را تشکیل خواهند داد.

روش نمونه گیری

به شیوه خوشه ای چند مرحله ای خواهد بود و تعداد نمونه 30 نفر از دانش آموزان که نمرات کمتری در همدلی، کنترل خشم و سبک های ابراز و مهار خشم کسب کردند را انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین خواهند شد. ابزار پژوهش فهرست واکنش های بین فردی برای سنجش همدلی از پرسش نامه ی «فهرست واکنش های بین فردی» (دیویس، 1983 و 1996) استفاده شد.

این پرسشنامه، یک ابزار خودسنجی با 28 جمله و 4 خرده مقیاس است که هر کدام بعدی از ابعاد همدلی کلی را بررسی می کنند (دیویس ، 1983). این خرده مقیاس ها عبارتند از: 1-دیدگاه گیری 2- خیال؛ 3-توجه همدلانه ؛ 4- پریشانی فردی (دیویس، 1983؛ دیویس و همکاران، 1996). هر خرده مقیاس در این آزمون دارای 7 جمله است. آزمودنی ها باید میزانی را که هر جمله توصیف کننده ی وضعیت آنها می باشد را در یک طیف 5 تایی ( از 0، اصلاً مرا توصیف نمی کند تا 4 به خوبی مرا توصیف می کند) مشخص نمایند. دیویس همچنین در سال 1980 و 1994، ضریب آلفای کرونباخ را برای هر چهار خرده مقیاس بین 71/0 تا 77/0 گزارش کرد. او پایایی ازمون-آزمون مجدد را نیز پس از یک دوره 4 هفته ای، بین 62/0 تا 80/0 گزارش نمود (دیویس و همکاران، 1994). ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش فیض آبادی و همکاران (1386) برای خرده مقیاس توجه همدلانه 68/0، خیال 70/0، دیدگاه گیری 68/0 و پریشانی فردی 71/0 بود.

ﺳﻴﺎﻫﻪ ﺑﺮوز ﺣﺎﻟﺖ- ﺻﻔﺖ ﺧﺸﻢ اﺳﭙﻴﻠﺒﺮﮔﺮ ﺷﻤﺎره 2

اﻳﻦ ﺳﻴﺎﻫﻪ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ اﺳﭙﻴﻠﺒﺮﮔﺮ‬‬(1999) ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. از 57ﺳﺆال ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه‌ و ﺷﺎﻣﻞ ﺷﺶ ﻣﻘﻴﺎس ﺳﻴﺎﻫﻪﻫﺎی ﺧﺸﻢ ﺣﺎﻟﺖ‬‬ (ﺳﺆالﻫﺎی 1 ﺗﺎ 15)، ﺧﺸﻢ ﺻﻔﺖ(ﺳﺆالﻫﺎی 16 ﺗﺎ 25)، ﺑﺮوز ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﺧﺸﻢ (ﺳﺆالﻫﺎی 27، 31،‬‬ 35، 39، 43، 47، 51 و 55)، ﺑﺮوز دروﻧﻲ‌ ﺧﺸﻢ‌ (ﺳﺆالﻫﺎی 29 ، 33، 37، 41، 45، 49، 53 و‬‬ 57)، ﻛﻨﺘﺮل ﺑﺮونرﻳﺰی (ﺳﺆالﻫﺎی 26، 30، 34، 38، 42، 50، 54 و 46) و ﻛﻨﺘﺮل درونرﻳﺰی‬‬ ﺧﺸﻢ (ﺳﺆالﻫﺎی 28، 32، 36، 40‌، 44‌، 48، 52 و 56) اﺳﺖ. ادامه دارد ...

پکیج آموزش مهارت های ارتباطی

جلسه اول: آشنایی و معرفی اولیه، بیان اینکه شیوه های برقراری ارتباط با دیگران آموختنی و قابل اصلاح است. بیان اهداف و تکلیف دادن به آزمودنی ها که تا جلسه آینده در ارتباطات خود دقت بیشتری کرده، چند ارتباط خود با دیگران را در کلاس بیان کنند.

جلسه دوم: بررسی تکلیف جلسه قبل، نحوه آماده سازی و خاتمه یک ارتباط مفید، حرکت در جهت رفع موانع موثر و بهبود یک ارتباط اثربخش، شناخت ویژگی های شخصی و عوامل وضعیتی موجود در ارتباط دادن تکلیف در خصوص نحوه شروع و خاتمه ارتباط در روابط روزمره و شناسایی موانع موجود در یک ارتباط اثربخش.

جلسه سوم: آگه شدن از اینکه زبان غیرکلامی بخش مهم یک ارتباط است، شناخت خصوصیات فیزیکی و عوامل محیطی در ارتباط غیرکلامی، تکلیف دادن به آزمودنی ها در خصوص پیدا کردن نشانه های غیرکلامی و تمرین تمرکز بر زبان غیرکلامی به عنوان یک تسهیل گر ارتباط و گزارش نتیجه آن به کلاس. ادامه دارد ...

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده توسط پرسشنامه های فوق، از شاخص های و روش های آمارتوصیفی برای بدست آوردن فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، و خطای استاندارد داده ها و سپس از آمار استنباطی برای بدست آوردن تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار-22 spss استفاده خواهد شد.


قیمت با تخفیف ویژه:


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی