دانلود یک نمونه پروپوزال برای درس روش تحقیق روانشناسی

 عنوان: بررسی رابطه خودتمایز یافتگی و هم وابستگی با هوش اخلاقی
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 19 صفحه
شماره: 12


قسمتی از این پروپوزال:

بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :

هوش اخلاقی مبحثی جدید است و کمتر از هوش های استقرار یافته شناختی، عاطفی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است؛ اما پتانسیل زیادی برای بهبود فهم ما از یادگیری و رفتار را دارد. هوش اخلاقی برای اولین بار توسط بوربا در رشته روانشناسی وارد شد. وی هوش اخلاقی را ظرفیت و توانایی درک درست از نادرست، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست تعریف کرده است (الیسون ، 2011). هوش اخلاقی اعتقاد عمیق فرد و ارزش های او است که تمامی افکار و فعالیت ها را هدایت می کند و فرایند تصمیم گیری اخلاقی مشروط به عوامل جمعیت شناختی چون جنسیت، نژاد، ملیت یا فعالیت مذهبی نیست (مختاری پور، 1388).

لینک و کیل (2005) هوش اخلاقی را به عنوان «توانایی کاربرد اصول اخلاق جهانی در اخلاقیات، اهداف و مراودات یک فرد از روی قاعده» تعریف می کنند. اصول هوش اخلاقی از دیدگاه لنیک و کیل (2008) شامل عمل کردن مبتنی بر اصول، ارزش ها و باورها، راستگویی، استقامت و پافشاری برای حق، وفای به عهد، مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی، اقرار و پذیرفتن مسئولیت اشتباهات و شکست ها، قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران، اهمیت دادن خودجوش به دیگران، توانایی در بخشش خطاهای خود و دیگران می باشد. بنابراین هوش اخلاقی به منزله یک راهنما برای رفتار و اعمال انسان عمل کرده و کمک می کند که اعمال هوشمندانه و بهینه ای داشته باشیم(لنیک و کیل، 2008).

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد: در اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت هوش یکی از مفاهیم بنیادین در علم روان شناسی است که مطالعات و تحقیقات بسیاری راجع به آن صورت گرفته است. ولی با وجود این کوشش ها، به لحاظ پیچیدگی، هنوز صاحب نظران به همسویی کلی در مورد ابعاد هوش و حتی تعریف دقیقی از آن دست نیافته اند. یکی از این ابعاد هوش، هوش اخلاقی می باشد.

هوش اخلاقی عبارت است از توانایی ایجاد تمایز بین درست و غلط بر اساس اصول جهان شمول تعریف شده. این نوع هوش، در محیط جهانی مدرن کنونی می تواند به مثابه ی نوعی جهت یابی برای اقدامات عمل نماید. هوش اخلاقی، نه تنها چارچوبی قوی و قابل دفاع برای فعالیت انسان ها فراهم می کند، بلکه کاربردهای فراوانی در دنیای حقیقی دارد. در واقع، این هوش تمام انواع دیگر هوش انسان را در جهت انجام کارهای ارزشمند هدایت می کند (بهرامی و همکاران، 1391).

علاوه بر آن، هوش اخلاقی یکی از تاثیر گذار ترین مسائل در موفقیت هر شخص در طول زندگی می باشد و از طرفی در اسلام تاکید فراوانی بر این مقوله شده است؛ اما متاسفانه کمتر پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است. با توجه به اینکه رفتارهای والدین تاثیر به سزایی در شکل گیری اخلاقیات در زندگی هر فرد دارد، بررسی این موضوع مهم و ضروری به نظر می رسد. علاوه بر آن در اهمیت خودتمایز یافتگی می توان گفت افرادی که بیشترین امتزاج را بین افکار و احساساتشان دارند، ضعیفترین کارکرد را دارند؛ آنها احتمالاً تحت سلطه واکنشهای عاطفی خودکار یا غیر ارادی هستند و معمولاً حتی در برابر سطوح پایین اضطراب هم دچار بدکاری می شوند.

از آنجایی که آنان قادر به تفکیک افکار از احساسات نیستند، در تفکیک خویش از سایرین نیز مشکل دارند و لذا به سادگی در عواطف حاکم و جاری خانواده حل می شوند. وقتی این قبیل دلبستگیهای عاطفی خودکار در برابر خانواده دست نخورده باقی می مانند، فرد در تفکیک خویش از خانواده و تبدیل شدن به موجودی برخوردار از کارکرد موثر باز می ماند (گلدنبرگ و گلدنبرگ،2010؛ ترجمه شاهی برواتی و نقش بندی، 1392).

مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق):

پژوهش های داخلی

مطیعیان و همکاران (1393) پژوهشی با هدف رابطه هم وابستگی با دشواری های تنظیم هیجان در زنان شهر اصفهان انجام دادند. روش تحقیق به کار گرفته شده، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه زنان شهر اصفهان و نمونه مورد مطالعه 450 نفر از جامعه مورد نظر بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سنجش هم وابستگی و مقیاس دشواری های تنظیم هیجان بود. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان، تحلیل گردید. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه بین هم وابستگی با دشواری های تنظیم هیجان معنادار است. همچنین بین مؤلفه های دشواری تنظیم هیجان و هم وابستگی ارتباط چندگانه معناداری وجود دارد و مؤلفه های دشواری های تنظیم هیجان از طریق مؤلفه های هم وابستگی قابل پیش بینی است.

پژوهش های خارجی

توربرگ و لیورس (2016) در پژوهشی نشان دادند که افرادی که تحت درمان رهایی از اعتیاد (الکل، هرویین، آمفتامین و کانابیس) بودند، از میزان دلبستگی ناایمن و ترس از صمیمیت بالاتر، و سطح دلبستگی و تمایز یافتگی پایین تری نسبت به گروه کنترل (افرادی که سابقه ی اعتیاد به مواد اعتیاد آور نداشتند) برخوردار بودند.

تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

هوش اخلاقی

الف: تعریف مفهومی: هوش اخلاقی عبارت است ازتوانایی تشخیص درست ازنادرست براساس اصول جهان شمول تعریف شده. این نوع هوش، درمحیط جهانی مدرن کنونی می تواند به مثابه نوعی جهت یاب برای اقدامات عمل نماید.

هوش اخلاقی نه تنها چهارچوب قوی وقابل دفاع برای فعالیت انسان فراهم می کند، بلکه کاربردهای فراوانی دردنیای حقیقی دارد. درواقع، این نوع هوش تمام انواع دیگرهوش انسان رادرجهت انجام کارهای ارزشمند هدایت می کند(بهشتی فروهمکاران،2011).

شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه‏ای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره) گردآوری داده‏ها : مقیاس هم وابستگی هالیوک (HCI) پرسشنامه هم وابستگی هالیوک، توسط دیر (2000) ساخته شده است.

این پرسشنامه دارای 13 سوال و 3 خرده مقیاس از خود گذشتگی، تمرکز بیرونی و واکنشی بودن است که در مقیاس لیکرت پنج گزینه ای با گزینه های کاملاً مخالف با نمره 1 تا کاملاً موافق نمره 5، بدان پاسخ داده می شود. دامنه نمرات بین 13 تا 65 است.

نمرات بین 26-13 نشانه هم وابستگی کم، 39-27 نشانه هم وابستگی متوسط و 65-40 نشانه هم وابستگی شدید می باشد.

پایایی باز آزمایی خرده مقیاس از خود گذشتگی 76/0، تمرکز بیرونی 79/0، واکنشی بودن 82/0 و برای کل مقیاس پایایی 88/0 پزارش شده است(دیر، 2000).

پایایی آن در ایران، توسط سعدی(1385) با استفاده از روش باز آزمایی درونی و ضریب همبستگی 68/0 گزارش شده است.


دانلود این فایل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت : 42500 تومان

خرید از این سایت کاملا امن و تحت نظارت بانک مرکزی است.


دسته بندی موضوعی نمونه پروپوزال های آماده ویژه درس روش تحقیق

پروپوزال های روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی

پروپوزال های روانشناسی مشترک همه گرایش ها

پروپوزال های روش تحقیق روانشناسی

پروپوزال های روانشناسی تربیتی

پروپوزال های روانشناسی بالینی

پروپوزال های روانشناسی عمومی

پروپوزال های روانشناسی کودکان استثنایی

پروپوزال های روانشناسی صنعتی سازمانی

پروپوزال های علوم تربیتی

پروپوزال های مدیریت آموزشی

پروپوزال های ارشد مشاوره

پروپوزال های مدیریت

پروپوزال های مدیریت بازرگانی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بین الملل

پروپوزال های مدیریت بازرگانی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازاریابی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی داخلی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی مالی

پروپوزال های مدیریت بازرگانی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی

پروپوزال های مدیریت دولتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت دولتی تحول

پروپوزال های مدیریت دولتی مالی

پروپوزال های مدیریت اجرایی

پروپوزال های مدیریت اجرایی استراتژیک

پروپوزال های مدیریت اجرایی بازاریابی

پروپوزال های مدیریت صنعتی

پروپوزال های مدیریت صنعتی مالی

پروپوزال های مدیریت صنعتی تولید

پروپوزال های مدیریت صنعتی منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت مالی

پروپوزال های مدیریت منابع انسانی

پروپوزال های مدیریت بیمه

پروپوزال های مدیریت فناوری اطلاعات

پروپوزال های مدیریت جهانگردی

پروپوزال های مدیریت سیستم اطلاعاتی

پروپوزال های مدیریت تکنولوژی

پروپوزال های مدیریت MBA

پروپوزال های حساداری

پروپوزال های ارشد حسابداری

پروپوزال های پرستاری

پروپوزال های ارشد پرستاری

پروپوزال های تربیت بدنی

پروپوزال های تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی

پروپوزال های تربیت بدنی رفتار حرکتی

پروپوزال های تربیت بدنی مدیریت ورزشی

پروپوزال های ادبیات فارسی

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی