موضوع پروپوزال روانشناسی کودکان درباره شن بازی درمانی

«ما اینجا یک جعبه شن و تعدادی اسباب بازی متفاوت داریم، من از تو میخواهم که با دقت به اسباب بازی ها نگاه کنی و با کمک آنها در این جعبه برای من یک تصویر بسازی، میتوانی از تمامی این اسباب بازیها استفاده کنی مثلاً میتوانی از حیوانات در تصویرت استفاده کنی» بعد از انجام و استفاده چند تا اسباب بازی در جعبه توسط درمانگر، کودک شروع به فعالیت می کند. همچنین به شرکت کننده توضیح داده شد که ۳۰ دقیقه وقت دارد و هنگامی که بازی تمام شد اطلاع بدهد. شرح جلسه های شن بازی درمانی: کودکان در این جلسه به بازیهای آزاد و خلاقانه از جمله نوشتن و طراحی و نقاشی بر روی شن پرداختند.

در بازی بعضی از کودکان با شن، پرخاشگری مشهود بود. آن ها شن را با فشار و ضربه جا به جا می کردند. بعضی دیگر از کودکان با استرس و نگرانی از تجربه ای جدید، با جعبه شن بازی می کردند. کودکان ابتدا به صورت انفرادی مشغول بازی شدند و بعد به بازی گروهی پرداختند. در پایان با تک تک کودکان ها در مورد تجربه بازی شان با شن صحبت شد. در ادامه به کودکان گفته شد که داستانی نیمه تمام مطرح می شود و کودکان باید تصویر این داستان را با عروسک ها و وسایل شن بازی در جعبه شن ایجاد کنند وداستان را به نحو دلخواه به پایان برسانند. محتوی داستان این جلسه در مورد کودکی به نام علی بود که در مزرعه خانوادگی شان با خانواده خود زندگی می کردند. پدر علی به همراه برادر بزرگش رضا روزها در مزرعه کار می کرد و خواهر علی هم در کارهای خانه به مادرش کمک می کرد. یک روز صبح که علی با صدای گریه خواهرش بیدار شد فهمید که پدر و مادرش ناپدید شده اند.

رضا به علی و خواهرش گفت که باید راز این مسئله را کشف کنند. (البته در مورد هر کودک می توان بطور خلاقانے در مورد مشکل خاصی او داستان ساخت.) در اینجا از کودکان خواسته شد بازی خود را شروع کنند و داستان را به اتمام برسانند. در پایان از کودکان در مورد تصاویر ایجاد شده در جعبه شن سوالی شد و از آنها خواسته شد داستان خود را تعریف کنند. در بیان داستان ها توسط کودکان اضطراب نمود پیدا می کرد و آزمودنیها با ایجاد تصویرها در شن و جایگزین کردن خودشان به جای شخصیتهای داستان سعیی در حل مشکل داشتند. جلسه دیگری با هدف بررسی افسردگی کودکان انجام گرفت. در ابتدای جلسه مروری بر بازی های کودکان در جلسه قبل شد و صحبتهای آنان شنیده شد. در ادامه داستان نیمه تمامی برای آنان مطرح شد که موضوع آن در مورد خانواده ای بود که در تعطیلات عید تصمیم گرفتند یک هفته به شهر دیگری مسافرت کنند.


موضوع پیشنهادی تحقیق روانشناسی :

بررسی تاثیر شن بازی درمانی بر پرخاشگری کودکان