موضوع جدید روانشناسی درباره مهارتهای میان فردی

دیگر مانند گذشته، مشاوره انفرادی به خاطر محدودیت در ارائه خدمت سودمند تلقی نمی گردد، از همین رو این مدل در بنگاه های اجتماعی به رکود برخورده است. روان درمانگری و مشاوره گروهی برای رفع چالش های امروزی نوید وعده راستینی را می دهد. درمان و مشاوره گروهی متخصصین را قادر میسازد که با درمان جویان بیشتری کار کنند که در این روزهای مرسوم شدن مراقبت مدیریت شده، قطعاً امتیاز محسوب میگردد.

درمان و مشاوره گروهی تدبیر درمانی انتخابی در کار با جمعیت های بسیاری خواهد شد. مزیت اصلی گروه های مشاوره و روان درمانگری، کارایی بیشتر و مقرون به صرفه بودن است، به ویژه گروه درمانی هایی که محدودیت زمانی دارند. البته این گروه ها مزایای دیگری نیز دارند؛ اعضای گروه غالباً همسال هستند و از برخی طرق خرده جهانی از جامعه فراهم می آورد که درمان جویان در زندگی روزمره با آن سروکار دارند. به این علت که وجود گروه ها برای کمک به اعضای برخوردار از مشکلات گوناگون است، اعضای گروه می توانند یکدیگر را در کاوش و کار بر روی مشکلات با اهمیت حمایت کنند. همچنین گروه ها به اعضا کمک می کنند که نسبت به نیازها و مشکلات سایرین با مداراتر و حساس تر گردند. بااینکه ماهیت اغلب گروه ها درمانی است، تمرکز بر تحول مهارتهای میان فردی یا مشکلات روان شناختی از دیگر کار کردهای آن است که از ماهیت آموزشی بیشتری برخوردار است؛ نتایج حاصل از آموزش مهارتها به درمان جویان می تواند در زندگی آنها مفید واقع گردد .

در میان دامنه کامل گروه های موجود مشاوره و درمان، شامل درمان میان فردی گروه، روان درمانگری گروهی - تحلیلی ، گروه های درمان شناختی رفتاری و گروه متمرکز بر ذهنی سازی به عنوان گروه های مادر، به نحو اختصاصی مداخله در افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلالات خوردن، سوء استفاده جنسی، پرخاشگری، ضربه روانی، طلاق، مهارتهای اجتماعی، ترسی های اجتماعی، مهارتهای والد گری و در واقع غالب ناملایمات قابل شناسایی در زندگی انسان را نشانه می روند. افزون بر تنوع مسائل و مشکلاتی که هدف مداخله با درمان و مشاوره گروه قرار میگیرد، این مداخله با هر رویکرد و جهتگیری، یکی از بهترین راه های به حداکثر رساندن مشاوره در راستای رسیدگی به تعداد هر چه بیشتر اشخاصی است که در زندگی خود متحمل رنج و دشواری شده اند.

بعلاوه پژوهشهای بسیاری مؤید کارآمدی این شیوه مقرون به صرفه بودهاند؛ مرورهای روایتگر و پژوهشهای فرا تحلیلی اخیر، انبوهی از شواهد تجربی را درباره این که مشاوره و درمان گروه برای بسیاری از مشکلات و برای بسیاری از جمعیت ها نسبت به نبود درمان بهتر بوده است را فراهم آوردهاند. مشکلاتی که به نحو ویژه به درمان جواب داده اند شامل افسردگی، اختلالات خوردن، پیامدهای روان شناختی سوء رفتار جنسی دوران کودکی و شرایط خاصی پزشکی همچون سرطان بوده است. در آینده، گروه های مشاوره و درمان با تنوع بسیار بیشتری به کاربرده خواهند شد.

سه سنخ از گوناگونی وجود دارد که برنامه های کاربردی گروه را متمایز میسازد:

اول، مشاوره و درمان گروهی برای پرداختن به گستره وسیع تری از مشکلات زندگی به کاربرده خواهد شد؛ به کارگیری به منظور پیشگیری از مشکلات و ارتقای سلامت روانی اشخاصی در شمول این گستره خواهد بود.

دوم، مداخلات مشاوره و درمان گروه نه فقط برای درمان یا پیشگیری از مشکلات انفرادی بلکه برای پرداختن به مسائل جاری در میان گروه های اشخاصی در سطح اجتماعی استفاده میگردد؛ به کارگیری مشاوره و درمان گروه برای کمک به جمعی از اشخاص زلزله زده، در رده های مختلف سنی و با مشکلات متنوع، از این دست است.

سوم، اگر مشاورین و درمانگران گروه نه فقط به درمان بلکه به پیشگیری از مشکلات نیز رو می آورند و اگر گروه ها در تمامی اندازه ها هدف مداخلات آنها قرار خواهد گرفت، پس باید مشاورین و درمانگران برای مداخله با اشخاصی که هر نوع گروهی را تشکیل می دهند نیز آماده باشند.

مصداق چنین گروه هایی در پدیده نوظهور افزایش بسیار قابل توجه کاربران اینترنت قابل ردگیری است؛ شمار کاربران اینترنت روزبهروز در حال افزایش است و عدم امکان حضور افراد برای حضور رویارو در آژانس های ارائه دهنده خدمات سلامت روانی امکان ارائه مشاوره و درمان گروه را در فضای مجازی محتمل تر خواهد کرد.


موضوع پیشنهادی تحقیق روانشناسی :

بررسی رابطه مهارتهای میان فردی با مشکلات روان شناختی نوجوانان