پیشنهاد موضوع روانشناسی درباره استرس کودکان

کودک باید در یادگیری مفاهیم و محتوای آموزشی، با جرات و جسارت ورود پیدا کند واز هیچ گونه خطا و اشتباه نهراسد. درواقع اشتباه و خطا اولین درس زندگی اوست و هر اشتباه گامی است که اورا به موفقیت نزدیک تروپس از هر اشتباه یاد می گیرد که دیگر آن را تکرار نکند. اما بسیاری از والدین بدون توجه به گذشته خود و با این تصور که خودشان مفاهیم آموزشی را بدون خطا و در کمترین زمان ممکن یاد گرفتند، به سخت گیری های بی مورد وبی اثر در امر آموزش فرزندانشان می پردازند. و به صورت ناخواسته به ایجاد استرس در کودکانشان کمک می کنند. از جمله عوامل ایجاد استرس دراثر سخت گیریهای افراطی، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- میل به کمال گرایی والدین. ۲- مقایسه کودک باهم سن و سال هایش بدون در نظر گرفتن تفاوتهای فردی. ۳- کسب رضایت معلم. ۴- به رخ کشیدن توانایی های کودکشانی که گاه غیر واقعی است. ۵- ترسی از برچسب خوردن به کودک.

به جز عوامل فوق ده ها علت دیگر وجود دارد که پدر ومادر را به سخت گیری بی مورد نسبت به آموزش کودکشان ترغیب کرده و مانع از ایجاد یک محیط آرام برای یادگیری دراو می شود. از طرفی ترسی از خطا و واکنش منفی والدین باعث می شود حجم زیادی از توجه و تمرکز کودک به جای این که صرف یادگیری شود، صرف پیش بینی رفتار احتمالی اولیاء شود. از این رو این کودکان دچار بی اعتمادی به خود شده و شکست در دروس را به عوامل درونی نسبت داده روز به روز اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. پس به یاد داشته باشیم که آموزش خواندن و نوشتن به کودک در محیطی صمیمی و توام با بازی و نشاط بهتر و سریع تر و عمیق تر خواهد بود.


موضوع پیشنهادی تحقیق روانشناسی :

بررسی رابطه استرس با مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان