عنوان پروپوزال:

بررسی رابطه سبکهای فرزند پروری با کمال گرایی در سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان مقاطع ابتدایی

اهمیت و ضرورت:

کودکان از لحظه تولد تا بزرگسالی در خانواده، صفات و رفتارها و خصوصیات محیط خانوادگی شان را به خود جذب کرده و اعمال و رفتارشان بازتابی از همه برداشت های آنها از فضایی است که در آن رشد کرده اند.

محیط خانوادگی همیشه در حال اشاعه ویژگی های مثبت نیست، بلکه گاهی هم می تواند بستر نامطمئنی برای اعضای خانواده باشد.

از آنجائیکه خانواده اولین و مهم ترین جایی است که افراد در آن زندگی خود را آغاز می کنند، تلاش برای تبدیل این محیط به محیطی امن، سرشار از حس پویایی، پیشرفت و خودآگاهی، باید به عنوان الویتی برای والدین باشد.

افراد شخصیت، هویت و پایه وجودی شان را در خانواده کسب می کنند. در همان مسیری قرار می گیرند که زائیده افکار، خواسته ها و هویتشان می باشد.

شاید همیشه افراد برای رسیدن به اهدافشان راه مناسبی انتخاب نکنند، اینجاست که نقش پررنگ خانواده بیش از پیش آشکار می شود(18).

افزون بر آن خانواده و ارتباطات میان اعضا آن از عوامل تاثیر گذار بر عملکرد سلامت روانی نوجوانان است.

ویژگی ها و ارتباطات خانوادگی نقش مهمی در حفظ نوجوانان از ارتکاب به رفتارهای پر خطر ایفا می کند.

تحقیقات انجام شده به روشنی نشان می دهد که محیط خانواده بهترین مکان برای رشد عاطفی و اجتماعی نوجوانان است و بیشترین تاثیر را بر چگونگی رفتار نوجوانان و شناخت او نسبت به خودش دارد (19).

علاوه بر آن ضرورت انتخاب متغیر سازگاری فردی-اجتماعی به این دلیل بوده است که متاسفانه فقدان ارتباطات اجتماعی موثر می تواند منجر به هیجانات منفی، اضطراب، افسردگی، تنهایی، احساس انزوا و خودپنداره ضعیف شود (20) همچنین مواردی که در ذیل به آن اشاره شده دلیل بر اهمیت وضرورت انجام این تحقیق بوده است:

-نیاز به بررسی رابطه سبکهای فرزند پروری با کمال گرایی در سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان مقاطع ابتدایی؛

-عدم وجود پژوهشی جامع در این حوزه؛ -ایجاد زمینه برای انجام پژوهش های بیشتر وهمه جانبه در این حوزه.

با بررسی های انجام شده در ایران، تحقیقات اندکی به طور مستقیم بررسی رابطه سبکهای فرزند پروری با کمال گرایی در سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان مقاطع ابتدایی نشان داده است.

لذا بررسی رابطه سبکهای فرزند پروری با کمال گرایی در سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان مقاطع ابتدایی ضرورت پیدا کرد.

نتایج حاصل از این پژوهش، می تواند چشم اندازی روشن و عملی برای مشاوران و روان درمانگران فراهم نماید.

به علاوه، نتایج پژوهش می تواند مبنای نظری و عملی مناسبی برای کاهش مشکلات رفتاری جوانان و نوجوانان در موسسات مختلف آموزشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

لذا بررسی در زمینه رابطه سبکهای فرزند پروری با کمال گرایی در سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان مقاطع ابتدایی ضرورت پیدا نمود.